Blogi

Ratkaisua ei pidä arvostella lopputuloksen perusteella

Share |

Torstai 9.1.2014 - Reino Myllymäki


Tuli taas joululomilla lueskeltua ilmailuhistoriakirjallisuutta ja vastaan tuli VL Myrskyäkin koskettelevaa asiaa. Historian tutkimuksessahan on se - näkökulmasta riippuen ikävä tai hyvä - puoli, että lopputulos tiedetään, mikä mahdollistaa jälkiviistastelun.

Jälkiviisastelu ei kuitenkaan ole hyvää historian tutkimusta. Historian tutkijan pitäisi pystyä siivoamaan mielestään pois tietämänsä lopputulos ja tarkastella tehtyjä ratkaisuja olemassa olleen tilanteen näkökulmasta. Muutoin syyllistyy ns. lopputulosharhaan, jota Rolf Dobelli on kuvannut kirjassaan Selkeän ajattelun taito (s. 91-93).

Atso Haapanen kirjoitti kirjassaan Suomen ilmavoimien hävittäjähankinnat 1939-1945 sivulla 90 seuraavasti: "Myrskyyn käytetyt rahat olivat menneet täysin hukkaan. Niillä varoilla olisi ehdottomasti pitänyt ostaa kunnollisia ulkomaisia hävittäjiä jo ennen talvisotaa. Silloin hävittäjälentäjillämme olisi ollut kunnolliset koneet lennettävinään, ja talvisodassa lentäneet valtavat vihollisen pommikonelautat olisi kyetty torjumaan paremmin..."

Onko näin? Tarkastelen seuraavassa VL Myrskyyn liittyviä keskeisiä ratkaisuja unohtamalla tietoni lopputulosesta ja ottamalla huomioon vain sen tiedon, jonka kirjallisuuden perusteella tiedän päättäjillä olleen.

Avainsanat: VL Myrsky, lentokonetuotanto, päätöksenteko, Suomen Ilmavoimat


Kommentit

11.1.2014 14.40  Jouni Penttilä

Kirjoitukseksi on aivan oikea. Turha meidän on liikaa kritisoida lopputulosta. VL Myrsky projekti onnistui niin hyvin kuin se vaan niissä olosuhteissa, niillä resursseilla ja korvikemateriaaleilla oli mahdollista onnistua. Pula-ajan materiaaleista tehdystä lentokoneesta tulee luonnollisesti ?pula-ajan lentokone?. Ongelmat kohdistuivat lähinnä Myrskyn siipiin, ja jos olisi ollut tavallista ?filmiä? käytettävissä vanerin valmistuksessa, säänkestäviä hartseja tai liimoja, tuskin olisimme kuulleetkaan Myrskyn rakenneheikkouksista. Koneesta olisi tullut yhtä säänkestävä kuin esimerkiksi LaGG-3 jossa ?puuta? oli varmaankin yhtä paljon tai enemmänkin kuin Myrskyssä.
Kannattaa myös muistaa, että kakkossarjan Myrsky hävittäjän hinnalla (2,2 milj mk) tuskin olisi saatu hyvää hävittäjäkonetta vuonna 1938 tai 1939, vaan käsittääkseni hävittäjäkoneiden hinnat olivat silloin karanneet pilviin, jos ensiluokkaisia koneita olisi ylipäätään ollut saatavillaankaan silloin. Sama asia koski myös raaka-aineiden hintoja ennen sotaa. Alumiinin hinta oli karannut pilviin ja saatavuus oli vaikea. VL Myrsky oli myös suoritusarvoiltaan varmasti parempi kuin vuoden 1938 paras hävittäjäkone Me 109D tai E-malli. Kotimainen hävittäjäkone mahdollisti paitsi edullisen hinnan, suuremman konemäärän sekä huollon ja ?technical supportin? helppouden.
Ilman Myrsky projektia tuskin olisi Vihuri harjoituskone valmistunut niin nopeasti, tai olisiko syntynyt Vihuria ollenkaan. Valtion Lentokonetehtaan asiantuntemus ja korkea teoreettinen osaaminen varmasti helpotti Suomalaisten sotakorvausmateriaalien valmistuksen ja suunnittelun.
Niin ja mitäs kaikkea sitä syntyikään Myrskyn sarjatuotantoa varten valmistetuista Jyväskylän Linnavuoresta, ja mittaritehtaasta 50-, 60-, 70-, ja 80-uvuilla? Valmet Oy; eli Suomeen syntyi moottorien valmistuksen osaamista- ja instrumenttiosaamista jota sitten erilaisina vientituotteina myytiin ulkomaille ja sitä kautta saatiin maahan työtä ja varallisuutta.

21.1.2014 17.57  Hannu Lahti

Käsitteekseni suurin virhe oli hajottaa suunnitteluresurssia useaan samanaikaiseen projektiin (Myrsky, Humu, Mörkö-Morane, Pyörremyrsky). Jos vaikka Humu ja Pyörremyrsky olisivat jätetty pois olisivat kenties Myrsky ja Mörkö-Morane ehtineet kunnolla mukaan kahinoihin. Ruotsalaiset tekivät oman F22-koneensa paljon nopeammin ja paremmin kaiketikin juuri suuremman suunnitteluresurssin ansiosta

23.2.2014 15.59  Jouni Penttilä

Uusimmassa Mobilisti-lehdessä on lyhyt ja erittäin amatöörimäinen tarina Myrsky hävittäjästä. Siinä nimenomaan tarkastellaan lopputulosta.

19.6.2014 17.08  Jouni Penttilä

Uusimmassa kesäkuun Mobilisti-lehdessä on otettu opiksi, ja kirjoitettu vaihteeksi asiallinen artikkeli VL Myrskystä ja kerrottu projektista. Olisivatkohan lukeneet tuon aiemman kommenttini!!


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini