Blogi

Siiven muodonmuutokset ja pyrstön heikkoudet

Share |

Perjantai 14.2.2014 - Reino Myllymäki


Lainaus eräästä kirjasta: "Jatkuvia siiven muodonmuutosten korjauksia, nykyisin myös oikeassa siivessä. Joukot ilmoittavat muodonmuutosten huonontavan lento-ominaisuuksia." Toinen lainaus samasta kirjasta: "Mm. ulkoiset korkeusvakaajan tuet poistuivat. Rakenne osoittautui liian kevyeksi ja koneita tuhoutui pyrstön irrotessa."

Mistä koneesta on kysymys? VL Myrskystäkö? Sitähän vaivasivat sekä siiven vanerointiin lennoilla ilmestyneet "makkarat" että pyrstön ongelmat. Ei sentään, kone on Messerschmitt Bf 109 F ja lainaukset ovat Hannu Valtosen kirjasta Messerschmitt Bf 109 ja Saksan sotatalous sivuilta 83 ja 221. Ensimmäinen on kenraalisotamarsakka Kesselringin lähettämästä F-tyypin 25-kohtaisesta vikalistasta.

Pyrkimys rakenteiden keveyteen ei ollut pelkästään Valtion Lentokonetehtaan suunnittelijoiden tai Willy Messerschmittin synti, vaan yleinen suunnitteluperiaate. Kun moottoritehoa oli aina niukalti, pyrittiin koneesta tekemään pieni ja kevyt, jotta siipikuormitus ei nousisi korkeaksi ja jotta siivestä voitaisiin tehdä pieni.

Tähän kuvioon sitten ilmestyi lentonopeuksien kasvaessa uusi luonnonlaki, aeroelastinen värähtely eli flutteri, joka pakotti tutkimaan staattisten ja dynaamisten kuormitusten lisäksi rakenteiden ominaistaajuuksia erilaisille lentonopeuksilla erilaisilla lentokorkeuksilla. Jos se ei onnistunut heti Suomessa, niin lohdutuksena voi todeta, että ei muuallakaan.

Avainsanat: aeroelastinen värähtely, flutteri, lentokone, suunnittelu


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini