Blogi

3833

Share |

Perjantai 2.10.2015 - Reino Myllymäki


Jukka Raunio on tehnyt Myrskyn suhteen niin perusteellista tutkimustyötä, että tässä tuntee olonsa aika pieneksi yrittäessään löytää jotain uutta. Kirjoitan nimittäin VL Myrsky - Historia ja entisöinti -julkaisun toista osaa.

Mutta joskus tulee jotain mielenkiintoista vastaan.

On tullut aika tarkkaankin katsottua entisöinnin kohteena olevan MY-14:n detaljitietoja. Koneeseen asennettiin 2.1.1944 Pratt & Whitney R-1830SC3-G Twin Wasp sarjanumeroltaan 3429 mutta se irrotettiin 1.7.1944 ja tilalle asennettiin samanlainen voimalaite sarjanumeroltaan 3833. Vaihto tehtiin "varavoimalaitteen vaihtonopeuden kokeilemiseksi".

Tuolla moottoriyksilöllä MY-14 lensi sitten vaurioitumiseensa saakka 3.2.1947. Sen jälkeen moottori irrotettiin ja saattoi päästä vielä lentämään jonkin Myrskyn keulalla. Mahdollisesti, sillä Myrskyjen taru loppui reilut kolme kuukautta myöhemmin.

Kun nyt kirjoitin VL Myrsky -julkaisun kakkososaa ja kävin läpi Raimo Heikkisen minulle ystävällisesti toimittamaa arkistomateriaalia, numerosarja 3833 hyppäsi uudelleen silmille. Twin Wasp sarjanumeroltaan 3833 asennettiin 20.2.1943 MY-2:n keulalle ja oli siinä koneen tuhoutuessa pakkolaskussa 6.5.1943.

No, nyt sitten tiedämme, että MY-2:n moottori ei tuhoutunut pahannäköisessä pakkolaskussa vaan sai uuden elämän MY-14:n keulalla.

Avainsanat: ilmailuhistoria, museolentokone, entisöinti, konservointi, MY-14, VL Myrsky


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini