Blogi

Koesiipi edistyy

Share |

Lauantai 23.4.2016 - Reino Myllymäki


MY-14:n siipikaarien sekä rungon muodostuskaarien tuotannossa on päästy ns. oppimiskäyrällä tilanteeseen, jossa valmista syntyy nopeasti. Koska siipi on loppujen lopuksi varsin monimutkainen osa kaikkine sisään tulevine laitteineen, on päätetty tehdä reilut kaksi metriä pitkä koesiipi erilaisten laitteiden asentamisen ja toiminnan kokeilemista varten.

Lauantaina 9.4.2016 Ilmailumuseoyhdistyksen vuosikokouksen jälkeen oli mahdollista tutustua projektiin Tiistaikerhon entisöintitilassa Suomen Ilmailumuseolla. Tapahtumaa varten Matti Patteri ja muut VL Myrsky II -projektin jäsenet olivat koonneet koesiiven puolivalmiita ja valmiita osia yhteen.

Koesiipi_a_2016-04-09.jpg

Koesiiven puolivalmiisiin salkoihin oli kiinnitetty siipikaarien puolivalmiita keskiosia, jolloin koesiivestä sai jo varsin hyvän kuvan. Siipisaloissa on vasta puolet paarteista ja yksi kolmesta uumasta. Lopulliseen koesiipeen käytettävät siipikaaret olisivat "ylijäämäosia", sillä kaarien vaneriaihioita on polttoleikattu varmuuden vuoksi enemmän kuin MY-14 tarvitsee.

Koesiipi_b_2016-04-09.jpg

Tällä hetkellä suunnitelmissa on, että kokeilujen jälkeen hyödyttömäksi jäävästä koesiivestä tehdään "demosiipi". Siipikaarten toista kylkeä ei vaneroida ja siipi päällystetään vanerin sijaan polykarbonaattilevyllä, jolloin 1940-luvun puurakenteista siivestä ja sen rakenteesta saa katsoja hyvän kuvan.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini