Blogi
Mittaritaulun kunnostustaPerjantai 6.5.2016 - Reino Myllymäki Vaikka Myrskystämme puuttuu monta osaa, mittaritaulun suhteen olemme onnekkaita: puuttuneet mittarit ja katkaisimet on löydetty. Siitä huolimatta kojelautakin tarvitsi kunnostusta. Suomen Ilmavoimamuseon konservointitiimi paneutui siihen. Mittarilaudan kiinnikkeistä ne kolme, jotka olivat tehdy raudasta, olivat syöpyneet pahoin ja kompassin vieressä oleva messinkinen oli hapettunut tummaksi. Kiinnikkeitä saatiin myös muista Myrskyn kojelaudoista ja kaikkiaan kuusi kiinnikettä lasikuulapuhallettiin ja maalattiin ajatuksella, että kunnoltaan parhaat käytetään MY-14:ssä. Kiinnikkeiden tärinänvaimennuskumit olivat kadonneet kokonaan. Onneksi malli löytyi VL Pyrystä ja sitä käyttäen tehtiin uudet sienikumista ja ohuesta kumimatosta. Ruuveina käytettiin alkuperäisiä VL:n ruuveja. Päämittaritaulun neljästä bakeliittikyltistä kolme - ne, jotka oli kiinnitetty ruuvein - oli kadonnut. Onneksi korvaavat kyltit löytyivät muista säilyneistä kojetauluista. Kyltit hiottiin ja kaiverretut kirjaimet kaivettiin puhtaiksi. Kirjaimet maalattiin uudelleen ja lopuksi kyltti hiottiin uudelleen siten, että maali jäi vain kaiverruksiin. Nopeusrajoituskylttiä jouduttiin korjaamaan liimalla ja ohuella taustalevyllä. Kylttien kiinnittämisessä käytettiin 2 mm pallokantaruuveja. |
Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14 |
|
10.5.2016 9.02
Reino Myllymäki
Vastattu historiakysymyksissä 10.5.2016. |
Nyt kun harvinainen mittaritaulu on esillä, niin kuinka moni mittari on valmistettu Suomessa? Ilmeisesti nopeus ja korkeusmittari lienevät VL:n tekemiä? Osa lienee saksalaisia mittareita.