Blogi

Mittaritaulun kunnostusta

Share |

Perjantai 6.5.2016 - Reino Myllymäki


Vaikka Myrskystämme puuttuu monta osaa, mittaritaulun suhteen olemme onnekkaita: puuttuneet mittarit ja katkaisimet on löydetty. Siitä huolimatta kojelautakin tarvitsi kunnostusta. Suomen Ilmavoimamuseon konservointitiimi paneutui siihen.

MY_Mittaritaulu_720x405.jpg

Mittarilaudan kiinnikkeistä ne kolme, jotka olivat tehdy raudasta, olivat syöpyneet pahoin ja kompassin vieressä oleva messinkinen oli hapettunut tummaksi. Kiinnikkeitä saatiin myös muista Myrskyn kojelaudoista ja kaikkiaan kuusi kiinnikettä lasikuulapuhallettiin ja maalattiin ajatuksella, että kunnoltaan parhaat käytetään MY-14:ssä.

Kiinnikkeiden tärinänvaimennuskumit olivat kadonneet kokonaan. Onneksi malli löytyi VL Pyrystä ja sitä käyttäen tehtiin uudet sienikumista ja ohuesta kumimatosta. Ruuveina käytettiin alkuperäisiä VL:n ruuveja.

Päämittaritaulun neljästä bakeliittikyltistä kolme - ne, jotka oli kiinnitetty ruuvein - oli kadonnut. Onneksi korvaavat kyltit löytyivät muista säilyneistä kojetauluista. Kyltit hiottiin ja kaiverretut kirjaimet kaivettiin puhtaiksi.  Kirjaimet maalattiin uudelleen ja lopuksi kyltti hiottiin uudelleen siten, että maali jäi vain kaiverruksiin.

Nopeusrajoituskylttiä jouduttiin korjaamaan liimalla ja ohuella taustalevyllä. Kylttien kiinnittämisessä käytettiin 2 mm pallokantaruuveja.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14


Kommentit

9.5.2016 21.16  Jouni Penttilä

Nyt kun harvinainen mittaritaulu on esillä, niin kuinka moni mittari on valmistettu Suomessa? Ilmeisesti nopeus ja korkeusmittari lienevät VL:n tekemiä? Osa lienee saksalaisia mittareita.

10.5.2016 9.02  Reino Myllymäki

Vastattu historiakysymyksissä 10.5.2016.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini