Blogi

Astinlaudat ne olla pitää!

Share |

Maanantai 23.5.2016 - Reino Myllymäki


VL Myrskyn ohjaajan jalat lepäävät astinlaudoiksi kutsuttujen liukupintojen päällä. Astinlaudan pinta on alumiinipeltiä mutta kantava rakenne on puuta - koivuvaneria ja mäntyrimoja, niinkuin muukin kone.

MY-14:n astinlautojen alumiiniosat olivat säilyneet kunnostuskelpoisina. Niille riitti puhdistus oksaalihalpolla ja liuotinpesuaineella sekä suojakäsittely Isotrol-lakalla.

MY_Astinlaudaut_uusi_ja_alkuperainen_720x480.jpg

Mutta puuosat olivat huonokuntoisia. Pahaksi onneksi niistä ei ollut edes piirustuksia. Mutta kolmen koneen - MY-5, MY-9 ja MY-14 - astinlautojen jäänteistä pystyttiin kokoamaan lähes täydellinen astinlaudan kantava rakenne. Sen perusteella tehtiin vanerista ja mäntyrimoista kaksi uutta astinlautaa MY-14:ta.

MY_Valmiit_astinlaudat_720x405.jpg

Lopuksi kokonaisuus maalattiin Isotrol-maalilla värisävyyn RAL 7005. Alumiinilevy kiinnitettiin puurakenteeseen uusilla, alkuperäistä vastaavilla puuruuveilla.

Reino Myllymäki

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini