Blogi

MY-14:n pyrstön korjaukset, osa 1

Share |

Torstai 22.9.2016 - Reino Myllymäki


Projektin käytettävissä olevista kolmesta Myrskyn rungosta paraskuntoisin - MY-14 - valittiin entisöintityön lähtökohdaksi. Vaikka MY-14:n runkokehikko oli paraskuntoisin, se ei tarkoita sitä, että se olisi ehjä. Kaikkea muuta. Itse asiassa kaikki kolme käytettävissä olevaa runkoa - MY-5, MY-9 ja MY-14 - ovat vaurioituneet pyrstön etupuolelta niissä lento-onnettomuuksissa, joiden seurauksina koneet vietiin Valmetin Kuoreveden tehtaalle korjattavaksi ja josta ne päätyivät Jämsään sorayrittäjän takapihalle.

MY-14:n pyrstö puuttui kokonaan, sillä se oli ruhjoutunut MY-41:n ajaessa sen päälle Porissa. Puuttuva osa otettiin MY-9:n runkokehikosta.

MY-9:n pyrstö oli kauttaaltaan ruosteessa, ainevahvuutta oli vielä niin paljon jäljellä, että putkikehikko voitiin hiekkapuhaltaa. Putket sisäpuolelta ovat kuitenkin varsin hyvässä kunnossa ja putkia katkaistaessa niiden sisältä valui alkuperäistä korroosionestoöljyä!

Irrotettavissa olevat osat irrotettiin ennen katkaisua. Pyrstö irroitettiin MY-9:n rungosta hitsaussaumojen kohdalta katkaisulaikalla. Katkaisun jälkeen pyrstö lähetettiin hiekkapuhallettavaksi ja pohjamaalattavaksi Auto- ja teollisuusmaalaamo Oy:öön Vantaalle.

Hiekkapuhalluksen ja pohjamaalauksen jälkeen MY-9:n pyrstöä korjattiin hitsaamalla Tiistaikerhossa ja Ammattiopisto Varialla uusvalmistettujen vakaajien ja peräsimien sovitusta varten. Joitakin laakeripukkeja jouduttiin siirtämään, sillä MY-9:n runko ei ollut piirustusten mukainen - jigit valmistuivat ilmeisesti vasta, kun MY-14:n runkoa koottiin - ja pyrstöstä oli tehtävä piirustusten mukainen, muuten uusvalmistetut vakaajat ja peräsimet eivät sopisi paikoilleen.

MY-14:n pyrstön korjaukset, osa 2

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini