Blogi
MY-14:n pyrstön korjaukset, osa 2Sunnuntai 25.9.2016 - Reino Myllymäki MY-14 tarvitsi pyrstön ja se saatiin MY-9:stä. Tikkakoskella Suomen Ilmavoimamuseossa MY-14:n runko ja MY-9:n pyrstö asetettiin Matti Patterin tekemään jigiin. Rungon ja pyrstön vaurioituneet putket oiottiin ja katkottiin sopivista kohdista ja katkaisukohdat siistittiin. Puuttuvia putkia otettiin MY-9:n runkokehikosta. Asemointi ja linjaus pyrittiin tekemään mahdollisimman tarkasti piirustusten mukaan. Putkia jouduttiin taivuttamaan hitsausliekkiä apuna käyttäen, jotta ne saatiin tarkasti oikein. Liimapuusta tehdyistä tukikiskoista oli apua linjaustyössä. Putki-putki-liitoksiin laitettiin holkit. Sen sijaan kulmakohdat, joissa putkien päitä jouduttiin muotoilemaan, jätettiin ilman lisätukia, paitsi jos rungon alkuperäiset tukilaipat olivat käytettävissä. Myrskyn runko on hitsaamalla koottu kromimolybdeeniteräsputkista tehty kehikko, jossa hitsausmenetelmänä on ollut kaasuhitsaus. Myrskyn rakentamisen aikoihin sähköhitsaus oli vasta tulossa Valtion Lentokonetehtaalle. Entisöintiprojektissa päätettiin käyttää TIG-hitsausta, jonka kävi suorittamassa Rauno Pylväläinen Patrialta. Hitsaus tehtiin kahdessa osassa. Rungon ollessa kiinteästi jigissä, joidenkin kohtien hitsaus oli mahdotonta. Siksi runko siirrettiin pyöritettävälle alustalle loppujen kohtien hitsaamista varten. Hitsauksen jälkeen putket siveltiin fosforihapolla, pohjamaalattiin Isotrol Klarlackilla ja pintamaalattiin Isotrolilla värisävyyn RAL 7005. Muokattu 27.9.2016 23.20: Hitsaajan nimi korjattu |
Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14 |
|
Patrian hitsaaja on Rauno Pylväläinen.
Osan TIG -hitsauksista suoritti Antti Lappalainen