Blogi
MY-14:n pyrstön korjaukset, osa 3Keskiviikko 28.9.2016 - Reino Myllymäki MY-14:n pyrstössä riitti Tikkakoskella korjattavaa senkin jälkeen, kun MY-9:stä otettu pyrstökehikko saatiin liitettyä MY-14:n runkokehikkoon. Kannuksen tukiputkista osa puuttui ja osa oli ruostunut puhki, jolloin nekin jouduttiin uusimaan. Rungon kulmakohdista lähteneet putket olivat sen sijaan ehjiä alkuperäiseen liitoskohtaan saakka, mutta niitäkin jouduttiin oikomaan. Korvaavat putket pyrittiin ottamaan MY-9:stä, mutta myös uutta putkea käytettiin. Alkuperäisten putkien joukossa oli niinkin ohuella kuin 0,5 mm seinämävahvuudella olleita putkia, mutta uusina käytettiin 1 mm seinämävahvuuden putkia. Akselin läpivientiputken holkit tehtiin kauppalaatuisesta uudesta putkesta. Myös kannuksen yläpään tuki- ja kiinnitysraudoissa oli korjattavaa. Alueelle johtavat kuusi putkea joko puuttuivat, olivat poikki taikka vääntyneet. Korvaavia putkia otettiin MY-9:n runkokehikosta mutta kannuksen kääntölaitteen kiinnitysholkit ja tukikorvakkeet tehtiin uusista materiaaleista alkuperäisten piirustusten mukaan. Osat liitettiin yhteen hitsaamalla. TIG-hitsaustyöt teki Rauno Pylväläinen Patrialta ja Antti Lappalainen Suomen Ilmavoimamuseolta. |
Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14 |