Blogi

MY-14:n pyrstön korjaukset, osa 3

Share |

Keskiviikko 28.9.2016 - Reino Myllymäki


MY-14:n pyrstössä riitti Tikkakoskella korjattavaa senkin jälkeen, kun MY-9:stä otettu pyrstökehikko saatiin liitettyä MY-14:n runkokehikkoon.

Kannuksen tukiputkista osa puuttui ja osa oli ruostunut puhki, jolloin nekin jouduttiin uusimaan. Rungon kulmakohdista lähteneet putket olivat sen sijaan ehjiä alkuperäiseen liitoskohtaan saakka, mutta niitäkin jouduttiin oikomaan.

MY-14_Kannuksen_tukiraudoitus_kesken_720x720.jpg

Korvaavat putket pyrittiin ottamaan MY-9:stä, mutta myös uutta putkea käytettiin. Alkuperäisten putkien joukossa oli niinkin ohuella kuin 0,5 mm seinämävahvuudella olleita putkia, mutta uusina käytettiin 1 mm seinämävahvuuden putkia. Akselin läpivientiputken holkit tehtiin kauppalaatuisesta uudesta putkesta.

Myös kannuksen yläpään tuki- ja kiinnitysraudoissa oli korjattavaa. Alueelle johtavat kuusi putkea joko puuttuivat, olivat poikki taikka vääntyneet. Korvaavia putkia otettiin MY-9:n runkokehikosta mutta kannuksen kääntölaitteen kiinnitysholkit ja tukikorvakkeet tehtiin uusista materiaaleista alkuperäisten piirustusten mukaan.

MY-14_Kannuksen_kiinnitysrakenteiden_hitsaus_720x720.jpg

Osat liitettiin yhteen hitsaamalla. TIG-hitsaustyöt teki Rauno Pylväläinen Patrialta ja Antti Lappalainen Suomen Ilmavoimamuseolta.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini