Blogi
MY-14:n pyrstön korjaukset, osa 4Lauantai 1.10.2016 - Reino Myllymäki Projektin käytössä on lähes täydellinen VL Myrsky II:n kannuspyörä. Vain akseli puuttui ja se tehtiin Tikkakoskella uudesta 20 mm umpiteräksestä. Kannuspyörän vanne on ns. Elektron-metallia eli magnesiumvalua samaan tapaan kuin päälaskutelineiden jarrukilvet. Magnesiumvaluosat olivat pahoin kuopille syöpyneitä ja siksi työläitä purkaa. Maali oli kulut ja laakerit käyttökelvottomiksi syöpyneitä. Kannuspyörän sisä- ja ulkorengas osoittautuivat käyttökelvottomiksi. Vanteen korroosion seurauksena todennäköisesti myös ulkorengas oli syöpynyt vanteen reunan kohdalta. Sisäkumi oli puolestaan moneen kertaan paikattu (!) ja käyttökelvoton. Vanne purettiin osiin ja laakerin pidätinrenkaaseen porattiin uudet reiät työkalua varten. Pidätinrenkaan varmistuksia ei kuitenkaan uusittu. Vanteen puolikkaat ja kiinnityspultit puhallettiin puhtaiksi lasikuulilla, pohjamaalattiin Isotrol Klarlackilla ja pintamaalattiin Isotrolilla värisävyyn RAL 7005. Laakeri uusittiin vakiolaatuisella (SKF 6304) laakerilla, samoin kiinnitysmutterit laitettiin uudet. Uusimaan jouduttiin myös renkaan kumit; käytettiin kaupasta saatavilla olevia 12 x 4 tuuman sisä- ja ulkorenkaita. Sisäkumia jouduttiin modifioimaan, jotta venttiili saatiin oikeaan kohtaan, venttiiliin juotetulla messinkiputkenpätkällä. Lopputulos on hienon näköinen, eikö? |
Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14 |
|
Hei.
Hieno on. Onko rengas tavallinen kottikärryn pyörä vaiko oikea leko rengas?