Blogi

MY-14:n pyrstön korjaukset, osa 4

Share |

Lauantai 1.10.2016 - Reino Myllymäki


Projektin käytössä on lähes täydellinen VL Myrsky II:n kannuspyörä. Vain akseli puuttui ja se tehtiin Tikkakoskella uudesta 20 mm umpiteräksestä.

Kannuspyörän vanne on ns. Elektron-metallia eli magnesiumvalua samaan tapaan kuin päälaskutelineiden jarrukilvet. Magnesiumvaluosat olivat pahoin kuopille syöpyneitä ja siksi työläitä purkaa. Maali oli kulut ja laakerit käyttökelvottomiksi syöpyneitä.

MY-14_Kannuksen_vanne_purettuna_combo_720x360.jpg

Kannuspyörän sisä- ja ulkorengas osoittautuivat käyttökelvottomiksi. Vanteen korroosion seurauksena todennäköisesti myös ulkorengas oli syöpynyt vanteen reunan kohdalta. Sisäkumi oli puolestaan moneen kertaan paikattu (!) ja käyttökelvoton.

Vanne purettiin osiin ja laakerin pidätinrenkaaseen porattiin uudet reiät työkalua varten. Pidätinrenkaan varmistuksia ei kuitenkaan uusittu. Vanteen puolikkaat ja kiinnityspultit puhallettiin puhtaiksi lasikuulilla, pohjamaalattiin Isotrol Klarlackilla ja pintamaalattiin Isotrolilla värisävyyn RAL 7005.

MY-14_Kannuspyoran_sisakumin_venttiilinjatkos_720x405.jpg

Laakeri uusittiin vakiolaatuisella (SKF 6304) laakerilla, samoin kiinnitysmutterit laitettiin uudet. Uusimaan jouduttiin myös renkaan kumit; käytettiin kaupasta saatavilla olevia 12 x 4 tuuman sisä- ja ulkorenkaita. Sisäkumia jouduttiin modifioimaan, jotta venttiili saatiin oikeaan kohtaan, venttiiliin juotetulla messinkiputkenpätkällä.

MY-14_Kannuspyora_valmis_720x720.jpg

Lopputulos on hienon näköinen, eikö?

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14


Kommentit

2.10.2016 13.47  Jouni Penttilä

Hei.

Hieno on. Onko rengas tavallinen kottikärryn pyörä vaiko oikea leko rengas?


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini