Blogi
Patalevy on valmis!Torstai 20.10.2016 - Reino Myllymäki MY-14:n patalevy on valmistunut. Levyn teki Antero Flander Ruokolahdelta. Patalevyä - piirustusten mukaan "moottorin suojalevyjen etuosaa" - tarvitaan ilmajäähdytteisen moottorin jäähdytysilman sekä tulipalon sattuessa lieskojen ohjaamiseen polttoainesäiliön ja ohjaamon sivuitse. Patalevy tehtiin 0,8 mm teräslevystä, alkuperäisessä Myrskyssä sen paksuus oli 0,75 mm. Patalevyn aihio olisi voitu tehdä spinnerin etu- ja takalevyjen tapaan painosorvaamalla, jos vain käytettävissä olisi ollut riittävän iso painosorvi. Ne näyttävät olevan katoavaa teollista perintöä, joten isommat pyörähdyskappaleet pitää tehdä muilla konsteilla. Patalevy tehtiin neljästä 90 asteen sektorista, jotka muokattiin tavoiteltuun muotoon englanninpyörällä ja osat kiinnitettiin yhteen. Näin saatiin aikaan pyörähdyskappale jatkotyöstön pohjaksi. Sisäänvedot ja luukut lisäävät patalevyn haasteellisuutta. Kaikkien neljän konekiväärin piippujen suojaputket sekä kaikki kymmenen pakoputkea kulkevat patalevyn kehän sisäpuolitse, joten niitä varten tarvitaan sisäänvedot. Myös luukut tekevät patalevystä haasteellisen. Mutta: nyt se on valmis! Muokattu 24.10.2016 22.45: Korjattu materiaali ja korostettu, että patalevyn aihio olisi voitu tehdä painosorvaamalle, ei valmista patalevyä |
Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14 |
|
20.10.2016 22.59
Heikki Vilhunen
Siis pitääkö tuo otsikkotekstissä mainittu 0,75mm alumiini paikkaansa? Minun silmissäni kuvien levymateriaali ja niissä olevat hitsaussaumat värimaailmoineen kyllä tuovat mieleen teräksen. |
24.10.2016 15.15
Antti Lappalainen
Patalevy on tehty 0,8mm teräksestä. Alkuperäinen on ollut 0,75mm valssattua sitkeäksi nuorrutettua mangaaniterästä. |
24.10.2016 22.50
Reino Myllymäki
Materiaali oli lipsahdus, piirustukseen ei suoraan oltu merkitty materiaalia, joten oletin sen virheellisesti alumiiniksi. |
28.10.2016 19.57
Tuomo Ruotsalainen
Lienee samalla myös moottorin panssarointi taka-ampujia vastaan ( FW-190:n tapaan ), kun terästä on. Mitähän moinen fockkeen verrattuna? Olikohan panssarointia enemmänkin.. |
28.10.2016 20.43
Heikki Vilhunen
Kiitos Antti Lappalainen ja Reino Myllymäki. Lipsahduksia sattuu ja niitä voidaan porukalla korjailla. |
5.11.2016 20.47
Mika Rautasaari/Ilmavoimamuseo
Patalevyllä ei ole moottorin panssaroinnin kannalta merkitystä, sillä se sijaitsee moottorin takapuolella. Moottorin etupuolinen muotosuoja eli naca-rengas sekä moottorin suojapellit ovat Myrskyssä valmistettu alumiinista. |
6.11.2016 14.10
Tuomo Ruotsalainen
No niimpä tietenkin.. Wanha moottorikuva hämäsi taas juuri sopivasti, koitin moista tuosta rakennesivun MY-5:n moottorikuvasta tihrustaa ( https://asiakas.kotisivukone.com/files/vlmyrsky.kotisivukone.com/kuvat/my-5_verhoilematon_eturunko_sim_640_px.jpg ); mutta taitanee olleen vielä jossain "proto" vaiheessa.. kun ei näy pakoputkiakaan. Telineluukuissa yksilönumero näkynee jos todellakin sarjakoneesta kuvassa kyse. |
6.11.2016 14.28
Reino Myllymäki
Ensin mainitsemasi kuva on todellakin MY-5:stä, niin laskutelineen suojapelleissä lukee. Mutta minunkin silmilläni kuvasta on vaikea löytää patalevyä ja pakoputkia. Kyseessä saattaa olla jonkinlainen koeasennus, sitä kuvan yhteydessä oleva informaatio ei kerro. Yksilöpapereiden mukaan moottori kiinnitettiin koneeseen 20.5.1943 ja ensilento tapahtui 21.12.1943. |
6.11.2016 14.28
Mika Rautasaari / Ilmavoimamuseo
Patalevy on kaksiosainen, joten se on ilmeisesti asennettavissa myös moottorin ollessa jo paikallaan. Tämä helpottaa moottorin apulaitteiden asennusta, joten tuo MY-5:n kuva on todennäköisesti sarjatuotantolinjastolta. Pakoputkiston aiheuttama lämpörasitus tosiaan lienee syy, miksi patalevy on terästä. |
8.11.2016 8.39
Reino Myllymäki
MY-5:n luovutuspapereissa lukee nimikkeen 61 kohdalla "muodostuslevyjen kiinnitysrenkaita säädettävine tukineen, sovitettu vaihtokelpoiseksi tulilevyn tasossa" maininta "Ei ole valmistettu jigissä; kts. Ilmav.E:n creedsanoma No 1887/22.12.1943." |
8.2.2017 19.19
Mika Rautasaari
Tarkennetaan tähän vielä, että patalevy oli alunperin kaksiosainen, mutta se muutettiin neliosaiseksi kaasuttimen asennuksen helpottamiseksi. Neliosainen patalevy asennettiin MY-14:ta korjausten yhteydessä elokuussa -44. |
Olipas haasteellinen osa valmistaa.