Blogi

Patalevy on valmis!

Share |

Torstai 20.10.2016 - Reino Myllymäki


MY-14:n patalevy on valmistunut. Levyn teki Antero Flander Ruokolahdelta.

Patalevyä - piirustusten mukaan "moottorin suojalevyjen etuosaa" - tarvitaan ilmajäähdytteisen moottorin jäähdytysilman sekä tulipalon sattuessa lieskojen ohjaamiseen polttoainesäiliön ja ohjaamon sivuitse. Patalevy tehtiin 0,8 mm teräslevystä, alkuperäisessä Myrskyssä sen paksuus oli 0,75 mm.

Patalevy_E61328_720_levea.jpg

Patalevyn aihio olisi voitu tehdä spinnerin etu- ja takalevyjen tapaan painosorvaamalla, jos vain käytettävissä olisi ollut riittävän iso painosorvi. Ne näyttävät olevan katoavaa teollista perintöä, joten isommat pyörähdyskappaleet pitää tehdä muilla konsteilla.

Patalevy_8_2016-04-05.jpg

Patalevy tehtiin neljästä 90 asteen sektorista, jotka muokattiin tavoiteltuun muotoon englanninpyörällä ja osat kiinnitettiin yhteen. Näin saatiin aikaan pyörähdyskappale jatkotyöstön pohjaksi.

Patalevy_9.2_2016-10-11.jpg

Sisäänvedot ja luukut lisäävät patalevyn haasteellisuutta. Kaikkien neljän konekiväärin piippujen suojaputket sekä kaikki kymmenen pakoputkea kulkevat patalevyn kehän sisäpuolitse, joten niitä varten tarvitaan sisäänvedot.

Patalevy_9.6_2016-10-11.jpg

Myös luukut tekevät patalevystä haasteellisen. Mutta: nyt se on valmis!

Muokattu 24.10.2016 22.45: Korjattu materiaali ja korostettu, että patalevyn aihio olisi voitu tehdä painosorvaamalle, ei valmista patalevyä

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14


Kommentit

20.10.2016 17.23  Jouni Penttilä

Olipas haasteellinen osa valmistaa.

20.10.2016 22.59  Heikki Vilhunen

Siis pitääkö tuo otsikkotekstissä mainittu 0,75mm alumiini paikkaansa? Minun silmissäni kuvien levymateriaali ja niissä olevat hitsaussaumat värimaailmoineen kyllä tuovat mieleen teräksen.

24.10.2016 15.15  Antti Lappalainen

Patalevy on tehty 0,8mm teräksestä. Alkuperäinen on ollut 0,75mm valssattua sitkeäksi nuorrutettua mangaaniterästä.

Patalevy ei ole vielä valmis, siihen täytyy tehdä vielä läpivientejä varten aukkoja sekä pikalukot luukuille ja leikata liitoskohdat lopulliseen mittaansa ja tehdä kiinnitysruuvien aukot.

Patalevyä ei olisi voinut valmistaa painosorvaamalla, koska se ei ole symmetrinen pyörähdyskappale.

24.10.2016 22.50  Reino Myllymäki

Materiaali oli lipsahdus, piirustukseen ei suoraan oltu merkitty materiaalia, joten oletin sen virheellisesti alumiiniksi.

Vaikka patalevy ei ole tarkasti ottaen pyörähdyskappale, sen aihio olisi voitu tehdä painosorvaamalla ja jatkaa sen muokkausta haluttuun muotoon muilla menetelmillä.

Alkuperäinenkin on tehty useammasta kappaleesta.

28.10.2016 19.57  Tuomo Ruotsalainen

Lienee samalla myös moottorin panssarointi taka-ampujia vastaan ( FW-190:n tapaan ), kun terästä on. Mitähän moinen fockkeen verrattuna? Olikohan panssarointia enemmänkin..

28.10.2016 20.43  Heikki Vilhunen

Kiitos Antti Lappalainen ja Reino Myllymäki. Lipsahduksia sattuu ja niitä voidaan porukalla korjailla.

5.11.2016 20.47  Mika Rautasaari/Ilmavoimamuseo

Patalevyllä ei ole moottorin panssaroinnin kannalta merkitystä, sillä se sijaitsee moottorin takapuolella. Moottorin etupuolinen muotosuoja eli naca-rengas sekä moottorin suojapellit ovat Myrskyssä valmistettu alumiinista.

6.11.2016 14.10  Tuomo Ruotsalainen

No niimpä tietenkin.. Wanha moottorikuva hämäsi taas juuri sopivasti, koitin moista tuosta rakennesivun MY-5:n moottorikuvasta tihrustaa ( https://asiakas.kotisivukone.com/files/vlmyrsky.kotisivukone.com/kuvat/my-5_verhoilematon_eturunko_sim_640_px.jpg ); mutta taitanee olleen vielä jossain "proto" vaiheessa.. kun ei näy pakoputkiakaan. Telineluukuissa yksilönumero näkynee jos todellakin sarjakoneesta kuvassa kyse.

Eli tätä vasten tulee pakoputket sekä kidukset, ja kaikki moottorin jäähdytysilma tämän profiilin kautta. Ymmärrettävästä syystä kyllä terästä ( nakyy hyvin https://asiakas.kotisivukone.com/files/ilmailumuseot.kotisivukone.com/blogikuvat/Blogi_2016-02-2SIM_VK_391_34544p_peilikuva_crop.jpg kuvassa ).. Kiitokset.

6.11.2016 14.28  Reino Myllymäki

Ensin mainitsemasi kuva on todellakin MY-5:stä, niin laskutelineen suojapelleissä lukee. Mutta minunkin silmilläni kuvasta on vaikea löytää patalevyä ja pakoputkia. Kyseessä saattaa olla jonkinlainen koeasennus, sitä kuvan yhteydessä oleva informaatio ei kerro. Yksilöpapereiden mukaan moottori kiinnitettiin koneeseen 20.5.1943 ja ensilento tapahtui 21.12.1943.

6.11.2016 14.28  Mika Rautasaari / Ilmavoimamuseo

Patalevy on kaksiosainen, joten se on ilmeisesti asennettavissa myös moottorin ollessa jo paikallaan. Tämä helpottaa moottorin apulaitteiden asennusta, joten tuo MY-5:n kuva on todennäköisesti sarjatuotantolinjastolta. Pakoputkiston aiheuttama lämpörasitus tosiaan lienee syy, miksi patalevy on terästä.

8.11.2016 8.39  Reino Myllymäki

MY-5:n luovutuspapereissa lukee nimikkeen 61 kohdalla "muodostuslevyjen kiinnitysrenkaita säädettävine tukineen, sovitettu vaihtokelpoiseksi tulilevyn tasossa" maininta "Ei ole valmistettu jigissä; kts. Ilmav.E:n creedsanoma No 1887/22.12.1943."

Vaikka tämä ei suoraan liity kuvan patalevyasiaan, se kertoo, että sarjan ensimmäiset koneet (ja MY-5 on nimenomaan suursarjan ensimmäinen kone) tehtiin eri tavalla kuin viimeiset ainakin joidenkin asioiden suhteen.

8.2.2017 19.19  Mika Rautasaari

Tarkennetaan tähän vielä, että patalevy oli alunperin kaksiosainen, mutta se muutettiin neliosaiseksi kaasuttimen asennuksen helpottamiseksi. Neliosainen patalevy asennettiin MY-14:ta korjausten yhteydessä elokuussa -44.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini