Blogi
MY-14:n ohjaajan istuimen entisöintityötMaanantai 24.10.2016 - Reino Myllymäki Läheskään kaikissa ilmavoimiemme sodanaikaisissa hävittäjissä ei ollut panssari-istuinta eikä ohjaajaa suojaavaa panssarointia ollenkaan, vaan panssarilevyt tai -levyt asennettiin vasta Suomessa. Tällainen tilanne oli mm. Fokker D.XXI, Gloster Gladiator, Hawker Hurricane, Morane-Saulnier M.S.406, Curtiss Hawk ja Brewster 239 -koneiden kohdalla. VL Myrskyyn suunniteltiin sen sijaan panssari-istuin alusta alkaen. Painavan istuimen kiinnitykset eivät ilmeisesti olleet alunperin riittävän vahvat, sillä 4.9.1944 Aulis Kurjen hengen vaatineessa pakkolaskussa MY-29:n panssari-istuin irtosi leikaten syöksyvyöt poikki. Muutostiedotuksella C5 istuimen kiinnitystä vahvistettiin sitten yhdellä 8 mm pultilla. MY-14:ta varten on käytettävissä panssari-istuin. Se ei välttämättä ole Myrskyn panssari-istuin, sillä Fokker D.XXI:ssä oli hyvin samanlainen. Samoin runkokehikkoon kuuluva päänsuojuspanssari löytyy. MY-14:n panssari-istuimen kiinnityskorvakkeet olivat ruostuneet puhki. Korvakkeiden kyljet leikattiin auki ja 1 mm teräspellistä leikatut korjauspalat TIG-hitsattiin paikoilleen. Lopputulos pohjamaalattiin Isotrol Klarlackilla ja pintamaalattiin Isotrolilla harmaaksi. MY-14:n istuimen korkeussäädön nuppi, ruuvi ja sandum-jousi rullineen puuttuivat kokonaan. Onneksi runkoja on kolme, joten korvaavat osat saatiin MY-5:stä ja MY-9:stä. Välitystanko sen sijaan on MY-14:n alkuperäinen, vaikka ruostunut olikin. Osat lasikuulapuhallettiin. Nupin tekstit maalattiin uudelleen punaisella sekä suojattiin - samoinkuin mekanismin osat - renessanssivahalla. Ruuvi rasvattiin voiteluöljyllä. Välitystanko pohjalakattiin ja pintamaalattiin. Sandum-jousi uusittiin, rullat puhdistettiin ja rullien kiinnityksen sokkatapit uusittiin. |
Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14 |