Blogi

Myrsky kammella käyntiin

Share |

Keskiviikko 17.5.2017 - Reino Myllymäki


VL Myrsky II:n Twin Wasp -moottori käynnistetään käsi-inertiakäynnistimellä. Normaalisti käynnistin saa kierrokset sähkömoottorilta, jonka jälkeen käynnistin vedetään kiinni moottoriin ja moottori - ainakin useimmiten - käynnistyy.

Poikkeustilanteissa käsi-inertiakäynnistimelle voidaan antaa kierrokset myös kammella. Kammen nivelöity jatkovarsi kulkee käynnistimeltä alaviistoon suurin piirtein siiven johtoreunan kohdalle patalevyn taakse koneen oikealla puolella.

Tähän kohtaan kiinnittyy varsinainen käynnistyskampi. Kohtaa on vaikea löytää valokuvista monestakin syystä. Jostain syystä Myrskystä otetut kuvat ovat enimmäkseen vasemmalta puolelta. Lisäksi tuolla kohtaa maastokuvioinnissa on tumma kohta.

VL_Myrsky_kaynnistyskammen_paikka_SIM_ja_IVM.jpg

Vasen kuva: Ilmavoimamuseon kuva-arkisto, oikea kuva: Suomen Ilmavoimamuseon kuva-arkisto.

Ilman pellityksiä kohdan löytää helpommin. Jatkovarren ja käsikammen yhdistymiskohta on tuettu putkilla kolmesta suunnasta, mikä helpottaa rakenteen löytämisen. Käsikammelle on sijoituspaikka ohjaamon vasemmalla laidalla kannuspyörän kytkimen takapuolella.

MY-14:n käsikampi on tietystikin kadonnut, eikä MY-5:n tai MY-9:n mukana ollut käsikampea, mutta kiinnikkeet rungossa ovat. Onneksi Ilmavoimamusen varastoista löytyi alkuperäinen käynnistyskampi, jolle riitti puhdistus.

MY-14_Kaynnistyskampi_720x405.jpg

Käynnistyskammen kiinnikkeet otettiin MY-5:stä, sillä ne olivat paremmassa kunnossa kuin MY-14:n omat. Kiinnikkeet purettiin, puhallettiin, maalattiin ja asennettiin paikoilleen. Ja kampi pääsi paikalleen.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14


Kommentit

20.5.2017 13.47  Heikki Vilhunen

Tuollaisen inertiakäynnistimen käyttö lienee ollut "miehekäs" tehtävä, olivathan moottoritkin järeitä.
Voisi lisäksi olettaa että yleisesti sodassa käytössä ollut käynnistystapa hankaloitui sodan pitkittyessä, kun kalusto vanheni käsiin ja varaosien saatavuuden vaikeutuminen (mm sytytysjärjestelmien osat) ei ainakaan helpottanut moottorien käyntiin lähtöä.

20.5.2017 15.14  Reino Myllymäki

Totta. Suomen Ilmavoimamuseossa Tikkakoskella tätä voi kokeillakin, siellä on omalla jalustallaan tällainen käsin veivattava inertialaite. Kyllä sen yksinkin saa pyörimään mutta molemmat kädet siihen tarvitaan.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini