Ilmailumuseoyhdistys etsii vapaaehtoista tutkimaan Myrskyn liimausasiaa

02.03.2015

Suomen lentokonevanerituotannossa käytettiin saksalaisen Th. Goldschmidtin patentoimaa Tego-filmiä, joka oli 0,07 mm paksuun silkkipaperiin uutettua fenoliformaldehydihartsia. Tego-filmiä ostettiin välirauhan aikana suuret määrät mutta se loppui vuonna 1944, sillä Saksa toimitti Tego-filmiä vain omiin vaneritilauksiinsa. Tego-filmin tilalle otettiin Tammer-filmi, jonka Tammer oli vuonna 1943 kehittänyt uuttamalla ureaformaldehydihartsipohjaista Kaurit-liimaa silkkipaperiin. Kaurit ei ollut fenoliformaldehydihartsin veroista säänkestävyydeltään ja lisäksi sen liimausprosessissa on riskejä. Tällä hetkellä ei ole tiedossa, käytettiinkö VL Myrsky II –suursarjan koneissa Tammer-filmillä liimattua vaneria ja jos käytettiin niin missä määrin ja mistä koneyksilöstä tai siipimallista lähtien.

Ilmailumuseoyhdistys etsii vapaaehtoista tutkimaan asiaa arkistoissa olevan materiaalin perusteella.

Mikäli olet kiinnostunut tehtävästä ja sinulla on tehtävän suorittamiseen tarvittavaa aikaa ja osaamista, ilmoittaudu oheisella lomakkeella tai ota yhteyttä allekirjoittaneeseen esimerkiksi sähköpostitse.

Reino Myllymäki

13.04.2024Entisöintitila avoinna la 13.4. klo 11-13 Suomen Ilmailumuseolla
22.02.2024NACA-rengas siirrettiin Vantaalta Tikkakoskelle
28.06.2023MY-14:n runko Ilmavoimamuseon päänäyttelyssä heinäkuun ajan
16.07.2022MY-14:n runko heinäkuun ajan Ilmavoimamuseon perusnäyttelyssä
15.06.2022Suomen Ilmailumuseon välihallin Myrsky-pienoisnäyttely siirtyi I halliin
13.06.2022Matti Patterista yli-insinööri
25.03.2022Jyväskylän pienoismallitapahtumassa mahdollista tutustua Myrskyyn Tikkakoskella
08.03.2022Suomen Ilmailumuseon välihallin Myrsky-näyttely avattu
19.01.2022Puolustusministeri Antti Kaikkonen tutustui Myrsky-projektiin
11.11.2021Matti Patteri täytti 80 vuotta

Siirry arkistoon »