Blogi
Tilannepäivitystä TikkakoskeltaMaanantai 28.4.2025 - Reino Myllymäki Suomen Ilmavoimamuseon entisöintiryhmältä tuli tänään tietoa VL Myrsky MY-14:n töiden editymisestä. Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhossa rakennettu siipihän siirrettiin 18.-19.9.2024 Tikkakoskelle viimeistely- ja yhteensovitustöitä varten, mitä viime ajat on koneen hyväksi tehty. Töiden tavoitteena on poistaa erityisesti siiven ja piirustusten välisiä poikkeavuuksia, varmistaa alkuperäisosien käyttämisen, kun niitä on käytettävissä, uusien osien sijaan sekä varmistaa myös alkuperäisosien konservointi. Siivekkeiden kääntökorvakkeet on siirretty piirustusten mukaiselle paikalle ja siivekemekanismien laakeripukkeja on vaihdettu alkuperäisosiin. Myös laskusiivekkeiden ja laskutelinemekanismien laakeripukkeja on vaihdettu alkuperäisosiin, ja laskusiivekemekanismista puuttunut osa on sorvattu ja asennettu paikoilleen. Myös käyttötankoja on vaihettu piirustusten mukaisiksi. Oikeaan siipipuoliskoon on tehty yksi huoltoluukku, asennettu rajakytkin ja lisätty puuttuvia kaaria. Siiven tyvestä sekä pitot-putken ja kärkivalojen ympäriltä on kaaririmoituksia muutettu piirustusten mukaisiksi. Siipeä varten on tehty kuljetusteline. Myrskyssähän oli neljä erilaista siipeä, nimittäin siivet A, B, BI ja C. MY-14:n siivet päätettiin aikanaan tehdä soveltuvin osin B- ja C-siiven mukaiseksi siinä käsityksessä, että mistään siipityypistä ei löydy täydellistä piirustussarjaa. Entisöintiprojektin kuluessa tilanne on muuttunut. Piirustuksia on löytynyt lisää ja tällä hetkellä kaikista siipityypeistä on jokseenkin täydelliset piirustussarjat. Niinpä nyt on mahdollista näkyviltä osin muuttaa MY-14:n siipi sellaiseksi kuin se oli jatkosodan lopulla (vahvistettu A-siipi / varhainen B-siipi). Ulkomitoiltaan kaikki siivet ovat samanlaisia - erot ovat pääasiassa siiven sisällä. Kuvat: Suomen Ilmavoimamuseo. |
Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, VL Myrsky, MY-14, IVM |