Blogi

MY-14:n siipi on maalattu

Share |

Torstai 3.7.2025 - Antti Lappalainen & Reino Myllymäki


MY-14:n siipi siirrettiin Vantaalta Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhon Myrsky-ryhmän käsistä Tikkakoskelle Ilmavoimamuseon entisöintiryhmälle tarpeellisia muutostöitä, maalausta ja runkoon asentamista varten syyskuussa 2024.

IVM_Blogi_2025-07-02-01.jpg

IVM_Blogi_2025-07-02-02.jpg

Siiven muutostyöt veivät talvikauden 2024-2025 ja kevään 2025. Käydessäni Ilmavoimamuseolla 12.6.2025 siirto- ja maalauspukkia oltiin asentamassa siipeen ja parin päivän päästä 17.6.2024 siipi siirrettiin Haklog Ky:n tiloihin maalausta varten.

Maalaus tehtiin pääosin korkeapaineruiskulla. Sillä saadaan kerralla suuremmat kerrospaksuudet, joskin pinnan laatu on - riippuen maalityypistä - huonompi kuin sivu-ilmaruiskulla, jota käytettiin hakaristin, siiven keskiosan ja mustien alueiden maalaukseen. Siiven suurehko pinta-ala oli motiivina korkeapaineruiskun käyttöön, kun käytetty alkydimaali tiedettiin hyvin tasoittuvaksi.

IVM_Blogi_2025-07-02-03.jpg

IVM_Blogi_2025-07-02-04.jpg

Muutostöiden takia Vantaalla pohjamaalattua siipeä jouduttiin kittaamaan ja hiomaan, joten siipi pohjamaalattiin kertaalleen Futura 3 -pohjamaalilla RAL 7005 -värisävyyn.

IVM_Blogi_2025-07-02-05.jpg

IVM_Blogi_2025-07-02-06.jpg

Pohjamaalikerroksen jälkeen siiven alapinnat maalattiin Teknosynt Combi 50 -maalilla vaalean siniseksi värisävyllä, jota sodan aikana kutsuttiin DN-siniseksi ja jonka värisävy nyt oli RAL Design 220 60 10.

IVM_Blogi_2025-07-02-07.jpg

Alapinnan jälkeen seuraavana maalattiin yläpinnan vihreä kahteen kertaan. Maalauskertojen välissä maalipinta hiottiin. Maali oli edelleen Teknosynt Combi ja värisävy Teknos TM-11263/20.

IVM_Blogi_2025-07-02-08.jpg

Yläpinnan vihreän jälkeen maalattiin vaneripintojen musta suojavärialueet. Valtion Lentokonetehtaan ohjeen mukaan maalattiin vain yksi kerros kuitenkin siten, että rajat maalattiin pienellä ruiskupaineella, jotta reunoista tulisi terävät. Sen jälkeen täyttömaalattiin alueiden keskiosat.

IVM_Blogi_2025-07-02-09.jpg

Seuraavana vuorossa oli itärintamatunnusten maalaaminen siivenkärkiin noin 1/6 eli 183 cm matkalta. Maalaus tehtiin täyskiiltävällä Futura 90:llä käyttäen sävyä Teknos TM 11297/20.

IVM_Blogi_2025-07-02-10-11.jpg

IVM_Blogi_2025-07-02-12-13.jpg

Kansallisuustunnuksen maalaamista varten tehtiin paksusta kartongista halkaisijaltaan metrin ympyrä sekä hakaristin sapluuna. Merkkien paikat asemoitiin sapluunoiden ja laserin avulla paikoilleen ja merkittiin lyijykynällä. Ympyrät teipattiin ja muu siipi suojattiin muovilla. Kansallisuustunnusten himmennysmaalia ei ollut riittävästi, vaan sitä jouduttiin sekoittamaan lisää käyttäen rungon vastaavaa maalia referenssinä. Ympyrät maalattiin korkeapaineruiskulla.

IVM_Blogi_2025-07-02-14.jpg

IVM_Blogi_2025-07-02-15.jpg

Samaan tapaan maalattiin ympyröihin hakaristikuvio käyttäen täyskiiltävää Teknosynt 90 -maalia. Värisävynä oli Teknos TM 11264/20.

Viimeisenä maalattiin siiven keskiosaan ohjaamon ja siiven tyvipeltien alle jäävät rakenteet Temalac FD 80 -maalilla värisävyyn RAL 7005.

Huomio- ja ohjemerkinnät sekä huoltoluukkujen painikkeiden merkinnät ovat vielä maalaamatta. Siivekkeiden käyttötankojen muutostyöt ovat vielä kesken ja siksi niiden verhoilussa on vielä aukkoja. Mutta koska kansallisuustunnuksia on vaikea saada yhtenäisiksi, jos sen osat maalataan erikseen, maalattiin siivekkeisiin nyt kansallisuustunnusten osuus. Niiden osalta keltaiset ja mustat kohdat maalataan tyvipeltien, korkeusperäsinten ja muun puuttuvan verhoilun maalaamisen yhteydessä.

IVM_Blogi_2025-07-02-16.jpg

IVM_Blogi_2025-07-02-17.jpg

IVM_Blogi_2025-07-02-18.jpg

Maalaustöiden jälkeen siipi siirrettiin Puolustusvoimien kuljetuksella Haklog Ky:n tiloista Suomen Ilmavoimamuseolle keskiviikkona 2.7.2025. Siipi sijoitettiin siirto- ja maalauspukissaan päänäyttelyyn MY-14:n rungon viereen yleisön ihasteltavaksi odottamaan kesälomakauden päättymistä ja syksyn toimenpiteitä.

Kuvat: Suomen Ilmavoimamuseo

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, VL Myrsky, MY-14, IVM


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini