Myrsky 75 vuotta sitten - Myrskyt hälytyspäivystykseen Mensuvaarassa

17.08.2019

153_-_crop_720x405_KSIM.jpg

MY-21 oli mukana molemmilla torjuntalennoilla 20.-21.8. mutta meni mahallaan luutnantti Pellervo Rantalan käsissä 24.8.1944 nousukokeilulennon päätteeksi. Onnettomuuden alkusyy oli laskutelineen renkaan räjähtäminen ja onnettomuus oli lisäksi ainoa rintamalla sattunut. Kuva: Suomen Ilmavoimamuseon kuva-arkisto.

Ohjaajien Myrsky-harjoittelu saatiin hyvään vaiheeseen, joten Tiedustelulentolaivue 12:n hälytyspäivystys siirtyi 17.8.1944 klo 3.00 Myrskyille.

13.-14.8. oli lennetty kaartotaisteluharjoituksia Hävittäjälentolaivue 32:n Curtissia vastaan ja sitten LaGG-3:a vastaan. Curtiss osoittautui paremmaksi kaartajaksi, mutta nopeampana Myrsky pystyi irtautumaan tarvittaessa. Kokemuksista LaGG-3:n kanssa ei ole raportoitu, mutta LaGG-3 oli Myrskyä huonompi kaartaja, joskin hiukan nopeampi, joten todennäköisesti Myrsky pärjäsi kaartotaistelussa hyvin sitä vastaan.

20.8.1944 Myrskyt lensivät ensimmäisen "virallisen" torjuntalentonsa, kun kapteeni Oiva Tyllin johdolla tehtiin neljällä koneella (MY-15, -16, -17 ja -21) tulokseton torjuntalento Laatokalle. Seuraavana päivänä hälytettiin kolme konetta (MY-16, -17 ja -21) Jänisjärvelle. Vihollista ei tavoitettu.

Reino Myllymäki

13.04.2024Entisöintitila avoinna la 13.4. klo 11-13 Suomen Ilmailumuseolla
22.02.2024NACA-rengas siirrettiin Vantaalta Tikkakoskelle
28.06.2023MY-14:n runko Ilmavoimamuseon päänäyttelyssä heinäkuun ajan
16.07.2022MY-14:n runko heinäkuun ajan Ilmavoimamuseon perusnäyttelyssä
15.06.2022Suomen Ilmailumuseon välihallin Myrsky-pienoisnäyttely siirtyi I halliin
13.06.2022Matti Patterista yli-insinööri
25.03.2022Jyväskylän pienoismallitapahtumassa mahdollista tutustua Myrskyyn Tikkakoskella
08.03.2022Suomen Ilmailumuseon välihallin Myrsky-näyttely avattu
19.01.2022Puolustusministeri Antti Kaikkonen tutustui Myrsky-projektiin
11.11.2021Matti Patteri täytti 80 vuotta

Siirry arkistoon »