Myrsky 75 vuotta sitten - "rauhan ajan" ensimmäinen Myrsky-onnettomuus

04.09.2019

MY-29_pakkolasku_Hollolassa_A5_96_dpi.png

MY-29 viimeisen lennon viimeiset sekunnit. Pakkolaskupaikkaa ei ole etsinnöistä huolimatta myöhemmin löytynyt. Kuva: Reino Myllymäki. Karttapohja: Maanmittauslaitoksen vanhat painetut kartat, 1949.

Tiedustelulentolaivue 12:n lisäksi Tiedustelulentolaivue 16 ehti vastaanottaa Myrskyjä ennen jatkosodan päättymistä. Majuri Heikki Pursiainen oli lentänyt MY-28:n Tampereelta Värtsilään 26.8.1944, luutnantti Johannes Brotherus lensi MY-30:n ja ylikersantti Urpo Komonen MY-31:n viisi päivää myöhemmin ja luutnantti Aulis Kurki neljännen (MY-29) 2.9.

Tiedustelulentolaivue 16:sta oli tarkoitus tehdä syöksypommituslaivue Suomenlahden taisteluihin. Tätä varten lentäjiä koulutettiin syöksypommitukseen Fokker C.X:llä siten, että takatoosassa oli "opettajana" pommittaja, sillä kaksoisohjaimien puutteessa toisen ohjaajan mukaan otto olisi ollut tarpeetonta.

Laivue sai 2.9. käskyn siirtyä Hollolaan ja varustautua Suomenlahden rynnäkkö- ja syöksypommitushyökkäyksiin pommeja ja bensiiniä varaamalla.

Kaikki neljä konetta lähtivät siirtolennolle Värtsilästä Hollolaan 4.9. ilman radioyhteyttä koneesta toiseen, sillä Myrskyjen radioita ei oltu ehditty virittää. Lahden yllä luutnantti Aulis Kurjen MY-29 alkoi työntää valkoista savua. Hän yritti pakkolaskua myötätuuleen, mutta moottori leikkasi kiinni ja kone sakkasi metsään.

Muut kolme Myrskyä laskeutuivat onnistuneesti Hollolaan. Luutnantti Johannes Brotherus nousi kuitenkin hetken kuluttua MY-30:lla etsimään ystäväänsä.

Aulis Kurjen MY-29 oli kiepahtanut puuta vasten pystyyn, jolloin panssari-istuin irtosi ja leikkasi samalla syöksyvyöt irti. Kurki oli pitänyt pakkolaskussa kuomua auki. Niinpä hän löi päänsä tuulilasin kehykseen ja kuoli välittömästi.

Koska vihollisuudet oli lopetettu samana päivänä kello 7.00, kello 17.40 tapahtunut onnettomuus sattui rauhan aikana.

13.04.2024Entisöintitila avoinna la 13.4. klo 11-13 Suomen Ilmailumuseolla
22.02.2024NACA-rengas siirrettiin Vantaalta Tikkakoskelle
28.06.2023MY-14:n runko Ilmavoimamuseon päänäyttelyssä heinäkuun ajan
16.07.2022MY-14:n runko heinäkuun ajan Ilmavoimamuseon perusnäyttelyssä
15.06.2022Suomen Ilmailumuseon välihallin Myrsky-pienoisnäyttely siirtyi I halliin
13.06.2022Matti Patterista yli-insinööri
25.03.2022Jyväskylän pienoismallitapahtumassa mahdollista tutustua Myrskyyn Tikkakoskella
08.03.2022Suomen Ilmailumuseon välihallin Myrsky-näyttely avattu
19.01.2022Puolustusministeri Antti Kaikkonen tutustui Myrsky-projektiin
11.11.2021Matti Patteri täytti 80 vuotta

Siirry arkistoon »