Myrsky 75 vuotta sitten - Lapin sota ja paluu sieltä

26.01.2020

Myrsky 75 vuotta sitten -kirjoitusten sarja keskeytyi syksyllä osittain sen takia, että liittoutuneiden valvontakomission asettama lentokielto astui voimaan 19.9.1944, ja koska tiedottajalla oli muita tehtäviä.

19.9.1944 alkanut lentokielto ei koskenut rauhanajan organisointiin siirtymistä eikä Lapin sodan lentoja. Joten jotain tapahtui Myrskyjenkin osalta loppuvuodesta 1944 ja alkuvuodesta 1945.

Merkittävin ponnistus oli lentueen lähettäminen Kemiin Lapin sodan takia. Rovaniemen valtauksen jälkeen Lentolaivue 26 ja sille alistettu Tiedustelulentolaivue 12:n Myrsky-lentue sai tehtäväkseen tiedustella saksalaisten liikenteen Kilpisjärvelle johtavilla teillä. Kapteeni Oiva Tyllin johtama kuusikoneinen lentue siirtyi 23.10. Joroisista Kuoreveden ja Kauhavan kautta Kemiin, jonne lentue saapui seuraavana päivänä.

IVM_Myrsky_98_960x540.jpg

Kemin karut olosuhteet: koneet pressujen alla ulkona. Kuva: Suomen Ilmavoimamuseon kuva-arkisto.

Kemin olosuhteet olivat alkeelliset ja sää huono. Kaikkiaan lentosuorituksia kertyi vähän ja ne lennettiin kaksikoneisin partioin - enempää ei yleensä ollut kunnossa. Enimmillään saatiin ilmaan viisi Myrskyä.

23.1.1945 alettiin palauttaa Myrskyjä Kemistä Poriin. Rullauksessa MY-27:n laskuteline painui sisään, koska se ei ollut kokonaan ulkona. Lopulta sinä päivänä Poriin lähti vain neljä konetta.

26.1.1945 sitten liikkeelle pääsi myös MY-27 ohjaajanaan vääpeli Niku Satomaa, joka lensi MY-18:n siivellä. Partion johtajana toimi luutnantti Berndt Schultze. Koneiden radioita ei oltu säädetty toimimaan, joten yhteydenpito oli huonoa.

MY-27:n laskutelineet oli hätäkorjattu Kemissä ja jäykistetty ulos. Lisävastus aiheutti polttoaineen kulutuksen kasvun, lisäksi lisäpolttoainesäiliö vuoti. Keski-Pohjanmaalla Vetelin Räyringin kohdalla vääpeli Satomaa jäi kiertelemään yhtä kohtaa ja teki sen jälkeen pakkolaskun metsään polttoaineen vähyyden vuoksi. Luutnantti Schultze lensi Kuorevedelle ja teki hälytyksen.

Vääpeli Satomaa menetti pakkolaskussa tajuntansa ja jäi koneen hylkyyn pimenevään iltaan samalla, kun pakkanen kiristyi. Toinnuttuaan Satomaa nousi koneesta ja käveli pakkasessa erääseen taloon. Sieltä hänet kuljetettiin nopeasti sairaalaan, jossa paikallinen lääkärilegenda Olavi Suurkari hoiti häntä siten, että hänet voitiin siirtää lääninsairaalaan Seinäjoelle ja sieltä edelleen Keskussotilassairaala 1:een Helsinkiin, missä häneltä amputoitiin paleltuneen vasemman käden sormet.

Vääpeli Niku Satomaa palasi Hävittäjälentolaivue 13:n henkilöstöön ja siirrettiin Lentosotakouluun opettajaksi. Hän teki paluun myös lentävään miehistöön lentäen MY-27-onnettomuuden jälkeen noin 350 tuntia. Hän erosi Ilmavoimista lentomestarina 10.9.1948 ja kuoli naimattomana Helsingissä vuonna 1957.

Lapin sotaan osallistui kahdeksan Myrsky-yksilöä, joista kaksi tuhoutui. MY-25 tuhoutui 13.11.1944 lentoonlähdössä moottorin sammumisen vuoksi ja tilalle lennettiin juuri MY-27. Myös MY-22 vaihdettiin MY-18:aan.

Reino Myllymäki

01.04.2020VL Myrsky II -entisöintiprojekti siiryy sodanaikaisen Lukko-liiman käyttöön
19.03.2020Aikanaan poikkeusolosuhteissa rakennettua Myrskyä entisöidään nyt poikkeusolosuhteissa
04.03.2020MY-14:n harjakaiset - Matti Patteri palkittiin
02.03.2020Kuva-albumi käyttöön VL Myrsky II -entisöintiprojektin verkkosivuilla
29.02.2020Merkittävä sodanaikaisten tarvikkeiden lahjoitus Ilmavoimamuseolle
28.02.2020VL Myrskyn historia- ja entisöintikysymyksiin vastattu
15.02.2020Myrsky 75 vuotta sitten - Myrskyjen musta päivä
27.01.2020Turun Ilmasillan Myrsky-ilta veti 90 kuulijaa
26.01.2020Myrsky 75 vuotta sitten - Lapin sota ja paluu sieltä
28.11.2019Yli 50 kuuli Myrskyn tarinan Tampereella

Siirry arkistoon »