Ilmailumuseoyhdistys etsii vapaaehtoista tutkimaan Myrskyn liimausasiaa02.03.2015
Suomen lentokonevanerituotannossa käytettiin saksalaisen Th. Goldschmidtin patentoimaa Tego-filmiä, joka oli 0,07 mm paksuun silkkipaperiin uutettua fenoliformaldehydihartsia. Tego-filmiä ostettiin välirauhan aikana suuret määrät mutta se loppui vuonna 1944, sillä Saksa toimitti Tego-filmiä vain omiin vaneritilauksiinsa. Tego-filmin tilalle otettiin Tammer-filmi, jonka Tammer oli vuonna 1943 kehittänyt uuttamalla ureaformaldehydihartsipohjaista Kaurit-liimaa silkkipaperiin. Kaurit ei ollut fenoliformaldehydihartsin veroista säänkestävyydeltään ja lisäksi sen liimausprosessissa on riskejä. Tällä hetkellä ei ole tiedossa, käytettiinkö VL Myrsky II –suursarjan koneissa Tammer-filmillä liimattua vaneria ja jos käytettiin niin missä määrin ja mistä koneyksilöstä tai siipimallista lähtien. Ilmailumuseoyhdistys etsii vapaaehtoista tutkimaan asiaa arkistoissa olevan materiaalin perusteella. Mikäli olet kiinnostunut tehtävästä ja sinulla on tehtävän suorittamiseen tarvittavaa aikaa ja osaamista, ilmoittaudu oheisella lomakkeella tai ota yhteyttä allekirjoittaneeseen esimerkiksi sähköpostitse. Reino Myllymäki |