Ilmailumuseoyhdistys etsii vapaaehtoista tutkimaan Myrskyn liimausasiaa

Share |
02.03.2015

Suomen lentokonevanerituotannossa käytettiin saksalaisen Th. Goldschmidtin patentoimaa Tego-filmiä, joka oli 0,07 mm paksuun silkkipaperiin uutettua fenoliformaldehydihartsia. Tego-filmiä ostettiin välirauhan aikana suuret määrät mutta se loppui vuonna 1944, sillä Saksa toimitti Tego-filmiä vain omiin vaneritilauksiinsa. Tego-filmin tilalle otettiin Tammer-filmi, jonka Tammer oli vuonna 1943 kehittänyt uuttamalla ureaformaldehydihartsipohjaista Kaurit-liimaa silkkipaperiin. Kaurit ei ollut fenoliformaldehydihartsin veroista säänkestävyydeltään ja lisäksi sen liimausprosessissa on riskejä. Tällä hetkellä ei ole tiedossa, käytettiinkö VL Myrsky II –suursarjan koneissa Tammer-filmillä liimattua vaneria ja jos käytettiin niin missä määrin ja mistä koneyksilöstä tai siipimallista lähtien.

Ilmailumuseoyhdistys etsii vapaaehtoista tutkimaan asiaa arkistoissa olevan materiaalin perusteella.

Mikäli olet kiinnostunut tehtävästä ja sinulla on tehtävän suorittamiseen tarvittavaa aikaa ja osaamista, ilmoittaudu oheisella lomakkeella tai ota yhteyttä allekirjoittaneeseen esimerkiksi sähköpostitse.

Reino Myllymäki

02.07.2018VL Myrskyn runko nähtävillä Suomen Ilmavoimamuseolla
09.06.2018VL Myrsky II -entisöintiprojekti ja MY-14 Tikkakoskelle
14.05.2018Kaksi isoa rahalahjoitusta VL Myrsky II -entisöintiprojektille
06.04.2018Sivustoon lisätty säilyneitä Myrsky-runkoja käsittelevä sivu
03.04.2018Viiden sijasta tuleekin kuusi VL Myrsky - Historia ja entisöinti -julkaisua
06.03.2018Sinituote Oy VL Myrsky II -entisöintiprojektin toiseksi päätukijaksi
26.02.2018VL Myrsky II -entisöintiprojekti MTV:n uutisissa
14.02.2018Albatross ja PIK vierailulla
24.01.2018IMY:n jäsenillan 17.1.2018 keräystuotto Myrsky-projektille
18.12.2017Nyt sitä saa - VL Myrsky -julkaisu 2018 on julkistettu!

Siirry arkistoon »