Myrsky 75 vuotta sitten - Tiedustelulentolaivue 12 vastaanotti ensimmäisen Myrskynsä25.07.2019
23.12.1943 valmistunut MY-5 oli aluksi koekoneena. Kuva on otettu Tampereella keväällä tai kesällä 1944. Kuva: Suomen Ilmailumuseon kuva-arkisto. Tiedustelulentolaivue 12:n sotapäiväkirjan mukaan 26.7.1944 klo 13.45 "lähti 6 ohjaajaa + 10 mekaanikkoa Tampereelle vastaanottamaan My-koneita". Merkintä lienee pari päivää pielessä, sillä ensimmäiset Myrskyt vastaanotettiin laivueelle jo 25.7. ja myös lentotoiminta aloitettiin 25.7. aamulla. MY-6 vastaanotettiin Lentovarikolle 23.7. ja Tiedustelulentolaivue 12:lle 25.7. Toinen Myrsky, MY-10 vastaanotettiin sekä Lentovarikolle että Tiedustelulentolaivue 12:lle samana päivänä 25.7. Ensimmäiset Myrsky-lennot Tampereella tekivät 25.7.1944 klo 9.30 kapteeni Aaro Virkkunen MY-10:llä ja luutnantti Antti Tuulensuu MY-6:lla. Lennot kestivät 45 minuuttia. Samana päivänä lentämään pääsivät myös luutnantti Harry Kurkijärvi, luutnantti Ben Lindén, vänrikki Stig Hellman, luutnantti Henrik Bergroth ja majuri Oskar Tuomisalo. MY-10:n oikea rengas puhkesi laskussa 26.7. ja kone meni korjattavaksi. Sen tilalle saatiin seuraavana päivänä MY-16. 28.7. saatiin vielä MY-5 ja MY-15 sekä 29.7. MY-17. Myös MY-6:n oikea rengas puhkesi laskussa. Päivä oli 30.7. ja kone kiepahti niin pahasti, että vasen siipi katkesi ja kone meni nokilleen. Harjoituslentotoimintaa jatkettiin Tampereella 1.8.1944 saakka. Kaikkiaan harjoituslentoja, taitolentoja, taisteluharjoituslentoja, syöksypommitus- ja tähtäysharjoituksia sekä konekivääriammuntalentoja lennettiin 25.7.-1.8. peräti 103 kappaletta. Reino Myllymäki |