Myrsky 75 vuotta sitten - Myrskyt hälytyspäivystykseen Mensuvaarassa17.08.2019
MY-21 oli mukana molemmilla torjuntalennoilla 20.-21.8. mutta meni mahallaan luutnantti Pellervo Rantalan käsissä 24.8.1944 nousukokeilulennon päätteeksi. Onnettomuuden alkusyy oli laskutelineen renkaan räjähtäminen ja onnettomuus oli lisäksi ainoa rintamalla sattunut. Kuva: Suomen Ilmavoimamuseon kuva-arkisto. Ohjaajien Myrsky-harjoittelu saatiin hyvään vaiheeseen, joten Tiedustelulentolaivue 12:n hälytyspäivystys siirtyi 17.8.1944 klo 3.00 Myrskyille. 13.-14.8. oli lennetty kaartotaisteluharjoituksia Hävittäjälentolaivue 32:n Curtissia vastaan ja sitten LaGG-3:a vastaan. Curtiss osoittautui paremmaksi kaartajaksi, mutta nopeampana Myrsky pystyi irtautumaan tarvittaessa. Kokemuksista LaGG-3:n kanssa ei ole raportoitu, mutta LaGG-3 oli Myrskyä huonompi kaartaja, joskin hiukan nopeampi, joten todennäköisesti Myrsky pärjäsi kaartotaistelussa hyvin sitä vastaan. 20.8.1944 Myrskyt lensivät ensimmäisen "virallisen" torjuntalentonsa, kun kapteeni Oiva Tyllin johdolla tehtiin neljällä koneella (MY-15, -16, -17 ja -21) tulokseton torjuntalento Laatokalle. Seuraavana päivänä hälytettiin kolme konetta (MY-16, -17 ja -21) Jänisjärvelle. Vihollista ei tavoitettu. Reino Myllymäki |