Merkittävä sodanaikaisten tarvikkeiden lahjoitus Ilmavoimamuseolle29.02.2020 1970-luvulla, kun Alpo Hintikka hankki Gloster Gauntlet II GT-400 -koneen jäänteet, joista Lentotekniikan Kilta ry kunnosti myöhemmin yhä lentävän Gauntletin, hän hankki koneen entisöintiä varten osia Valmetin Kuoreveden tehtaalta. Samassa yhteydessä hän osti myös hylkytavaraksi tuomitun kiinnitystarvike-erän, jossa oli niittejä, ruuveja ja muttereita. Myrskyjen rungot 1970-luvulla Lindroosin "romutarhalta" Jämsästä pelastanut Pertti "Pete" Virtanen muisti tapauksen ja niin Ilmavoimamuseolta otettiin yhteyttä Alpo Hintikkaan, jolloin selvisi, että kuluneesta 40 vuodesta huolimatta tavaraerä oli edelleen jäljellä. Ilmavoimamuseon ryhmä kävi tutustumassa säilyneeseen tavaraerään, joka sisälsi kymmeniä pieniä laatikoita täynnä satoja ruuveja ja muita nippeleitä, jotka sopivat MY-14:n lisäksi moneen muuhun entisöintikohteeseen. Aitojen pienosien saaminen on tärkeää, koska pienosien valmistus on usein työlästä yksittäiskappaleiden tekoa ja alkuperäisiä kadmioituja korvaava kiiltosinkitty rautakauppatavara suorastaan hyppii silmille. Niinpä Ilmavoimamuseon ryhmä poistui Kuorevedeltä täyteen pakatulla autolla. Mukaan ei mahtunut edes kaikki, loput Hintikka lupasi toimittaa Tikkakoskelle vieraillessaan museolla. Paluumatkalla ryhmä pysähtyi myös Hallinportti Ilmailumuseossa, josta mukaan löytyi alkuperäinen mittariston imuntuottojärjestelmän jakaja MY-14-konetta varten. Reino Myllymäki Kuvat: Antti Lappalainen |