Myrsky 75 vuotta sitten - Tiedustelulentolaivue 12 vastaanotti MY-14:n02.08.2019
MY-14:stä on säilynyt vain kaksi historiallista valokuvaa, joista tämä vaurioitunut on toinen. Kuva lienee otettu moottorin asennuksen yhteydessä 2.1.1944. Kuva: Suomen Ilmailumuseon kuva-arkisto. Ilmailumuseoyhdistyksen, Suomen Ilmavoimamuseon ja Suomen Ilmailumuseon yhteisprojektina mm. Patrian ja Sini-tuotteen tukemana ollaan entisöimässä VL Myrsky II -hävittäjälentokonetta tunnukseltaan MY-14. Identiteettinsä kone sai parhaan säilyneen runkokehikon mukaan. MY-14:n valmistuksesta tiedetään sen verran, että koneeseen asennettiin 2.1.1944 Twin Wasp -moottori sarjanumeroltaan 3429. Tämä moottori irrotettiin varavoimalaitteen vaihtonopeuden kokeilemiseksi 1.7.1944 ja tilalle asennettiin saman tien Twin Wasp sarjanumeroltaan 3833. Moottori oli ollut MY-2:ssa sen tehdessä kohtalokkaan pakkolaskun 6.5.1943. MY-14 valmistui 31.7.1944. Lentokonetehtaan koelennon lensi kapteeni Lauri Hämäläinen samana päivänä kello 12.25-13.25 ja Lentovarikon koelennon luutnatti Veijo Taina kello 15.10-15.55. MY-14 vastaanotettiin Tiedustelulentolaivue 12:lle 2.8.1944. Vastaanottolennon lensi lentomestari Lauri Lautamäki kello 15.20-16.05. Vielä samalle illalle saatiin mahtumaan yksi harjoituslento, jonka lensi luutnantti Olavi Auvinen. Seuraavina päivinä MY-14 oli ahkerassa harjoituskäytössä 2.-9.8.1944. Koneella lennettiin Tampereella kaikkiaan 20 harjoituslentoa yhteiskestoltaan 16,5 tuntia ja tehtiin 56 laskua. Reino Myllymäki |