Blogi
Myrskyn pyrstö teettää töitäMaanantai 22.6.2015 - Reino Myllymäki VL Myrsky II -entisöintiprojektissa eli MY-14:n entisöinnissä tuli vastaan yllättävä vastoinkäyminen. MY-5 pian tuhoutumisensa jälkeen Porissa. Kaikki kolme käytettävissä olevaa runkokehikkoa ovat pyrstön osalta vaurioituneita. MY-5:n pakkolasku 20.11.1946 meni Porissa pitkäksi ja kone päätyi kannokkoon. MY-9:n lasku samalle kentälle 15.2.1945 tapahtui liian suurella nopeudella, jolloin lasku meni pitkäksi ja kone ympäri. MY-14 puolestaan tuli MY-41:n yliajamaksi rullaustiellä Porissa 3.2.1947, jolloin MY-41:n potkuri käytännössä katkaisi rungon pyrstön etupuolelta. Matti Patteri tutkii MY-9:n pyrstöä Tikkakoskella tammikuussa 2015. Matti Patteri sovittaa IMY:n tiistaikerholaisten kanssa uusvalmistettua osaa MY-5:n ylösalaisin olevaan hiekkapuhallettuun ja pohjamaalattuun pyrstökehikkoon marraskuussa 2014 (kuva: Jukka Köresaar). Aluksi oli tarkoitus tehdä MY-14:n pyrstö MY-5:n pyrstön jäänteistä ja tehdä MY-9:n pyrstön pohjalta jigi osien kohdalleen saamiseksi. Myöhemmin MY-9:n pyrstö otettiin parempikuntoisuutensa perusteella entisöinnin kohteeksi. Paljastui nimittäin, että sen enempää kuin MY-5:n kuin MY-9:nkään pyrstöt eivä olleet piirustusten mukaisia. VL Myrsky II -suursarjan alkupään koneiden rungot - ilmeisesti MY-13:een saakka - on hitsattu kasaan ilman kunnollista jigiä, jolloin esimerkiksi peräsinten laakeripukit ovat jopa 5 mm etäisyydellä paikoista, joissa niiden pitäisi olla. Esimerkiksi MY-5:tä on kiirehditty valmiiksi koesarjan koneiden MY-2 ja MY-3 tuhouduttua, jolloin osat on saatu paikalleen sovittamalla. Entisöitävän koneen uusvalmistetut osat - sivuvakaaja ja -peräsin sekä korkeusvakaajat on tehty tarkasti piirustusten mukaisiin mittoihin. Siten niiden yhteensovittaminen MY-9:n olisi työlästä, jopa mahdotonta. Pyrstössä kun on peräti 21 pistettä, joiden on oltava kohdallaan, jotta kaikki toimii niinkuin pitääkin. MY-9:n korjattu laakeripukki (kuva: Jorma Laakkonen). Niinpä VL Myrsky II -entisöintiprojektin johtoryhmä päätti, että MY-14:n pyrstö tehdään lähtökohtaisesti alkuperäisistä osista uusvalmistetuilla osilla täydentäen mutta kuitenkin niin, laakeripukit voidaan irrottaa ja hitsata piirustusten mukaisille paikoilleen. Myrskyn piirustuksia sekä alkuperäisiä ja uusvalmistettuja laakeripukkien osia (kuva: Jorma Laakkonen).
Kaunis kuva VL Myrsky II:n pyrstöstä. Kuva on Matti Patterin rakentamasta ja vielä keskeneräisestä 1:4 mallista (kuva: Jorma Laakkonen). Pääsemme todennäköisesti lähiaikoina raportoimaan MY-9:n pyrstöosan liittämisestä MY-14:n runko-osaan, joten tarina jatkuu... |
Avainsanat: ilmailuhistoria, museolentokone, entisöinti, konservointi, MY-14, VL Myrsky |