VL Myrskyn prototyyppi

Edeltävä sivu: VL Myrskyn suunnittelu

VL Myrskyn prototyyppi tilattiin 20.12.1940. Tilausta edelsi Valtion lentokonetehtaan johtajan Erkki Mäkisen ero. Mäkisen tilalle tuli Ilmavoimien esikunnan insinöörieversti Reino Rissanen.

Tilausta seurasi intensiivinen neuvottelujakso, jonka seurauksena uuteen spesifikaatioon pääsemiseksi koneeseen suunniteltiin 16,7 neliömetrin Brewster-tyyppinen trapetsisiipi. Tilausvahvistuksen Valtion lentokonetehdas antoi 3.2.1941, jonka jälkeen päästiin prototyypin yksityiskohtaiseen suunnitteluun.

Myrskyn prototyypin suunnitteluun käytettiin liki 20 000 tuntia ja työpiirustusten piirtämiseen liki 40 000 tuntia pääosin kevään ja alkukesän 1941 aikana. Prototyyppiin käytettiin työpajatunteja 77 000. Tavoitteena oli ensilento heinäkuussa 1941 mutta kesäkuussa alkanut Jatkosota sotki suunnitelmat. Prototyyppi valmistui vasta joulukuussa 1941 ja luutnantti Erkki Itävuori vei MY-1 -tunnuksen saaneen koneen ensilennolle 23.12.1941.

my-1_sim_640_px.jpg

VL Myrskyn prototyyppi erosi samankaltaisesta ulkonäöstään huolimatta VL Myrsky II:sta suuresti.

Ylipainoa!

Myrskyn prototyypin tyhjämassa-arvio oli 2 070 kg mutta prototyyppi painoi 2 360 kg - liki 300 kg enemmän. Siiven rakenteeseen oli tullut painoa 110 kg arvioitua enemmän ja saman verran ylipainoa oli syntynyt laskutelineeseen. Yhdessä pienennetyn siiven kanssa syntyi korkea siipikuormitus, joka heikensi koneen ketteryyttä. Lisäksi koneen massakeskiö oli suunniteltua taaempana.

Ongelmia oli myös moottorin kanssa. Yli kuuden kilometrin korkeudessa moottori alkoi täristää ja syyksi selvisi polttoaineen höyrystyminen, joka aiheutti liian laihan seoksen. Ongelman ratkaisemiseksi moottoritilan ja tuuletus jouduttiin suunnittelemaan uudelleen. Ohjaamo oli myös liian lämmin ja sivuperäsin raskas.

Prototyypin muutostyöt

Prototyypillä lennettiin syyskuussa 1942 koelennot, joiden mukaan prototyyppi lensi alkuperäisessä asussa pinnassa 424 km/h ja 3 700 metrin korkeudessa 479 km/h. Prototyyppi oli siis suurin piirtein yhtä nopea kuin silloinen ykköshävittäjämme Brewster 239.

Seuraavaksi (ns. vaihe II) koneesta poistettiin siipiaseet (prototyypissä oli kaksi 12,7 mm konekivääriä rungossa ja neljä 7,7 mm:n asetta siivissä), valonheitin ja venturiputki. Polttoainesäiliötä pienennettiin ja moottorin "kidukset" korvattiin kiinteillä levyillä. Koneella lennettiin lokakuussa 1942 pinnassa 432 km/h ja moottorin ahtimen määräkorkeudessa 489 km/h.

Kolmannessa vaiheessa prototyyppiin rakennettiin uusi pyrstö ja samalla päästiin eroon korkeusvakaajan tuista. Joulukuussa 1942 lennettyjen koelentojen perusteella kone lensi pinnassa 448 km/h ja 504 km/h 3 250 metrin korkeudessa.

Neljännessä vaiheessa koneeseen rakennettiin uusi NACA-rengas kiduksensäätölaitteineen. Uudet kidukset liikkuivat pituussuunnassa. Samalla pakokaasunkeräin korvattiin erillisillä pakoputkilla, joiden päät muotoiltiin paremman työntövoiman saamiseksi. Myös sivuevää suurennettiin ja potkuri vaihdettiin kolupuulapaiseen VL 8002 -potkuriin. Vuoden 1943 keväällä lennetyillä koelennoilla VL Myrsky saavutti 468 km/h huippunopeuden pinnassa ja 518 km/h 3 250 metrin korkeudessa.

Muutosten jälkeenkään prototyyppi ei ollut ongelmaton. Rullatessa näkyvyydessä oli toivomisen varaa ja jarrut heikot. Nousussa kone kiersi vasemmalle ja vaakalennossa suuntavakavuus oli puutteellinen. Jyrkissä kaarroissa prototyyppi kiepsahti pois, kun vetoa kiristettiin liikaa ja käytettiin täyttä moottoritehoa. Ohjainharmonia oli muuten hyvä mutta sivuperäsin muuttui raskaaksi nopeuden kasvaessa.

Prototyypillä lennettiin kaikkiaan 142 tuntia 20 minuuttia; enemmän kuin yhdelläkään sarjakoneella. Kone ei kärsinyt liimauksesta tai lakkauksesta johtuvista ongelmista. Prototyyppin viimeinen lento lennettiin 26.11.1943 ja kone poistettiin helmikuussa 1944 ja romutettiin. Mielenkiinto oli jo sarjatuotantokoneissa.

Lue lisää VL Myrskyn sarjatuotannosta