VL Myrskyn suunnittelu

Edeltävä sivu: VL Myrskyn taustat

Puolustusministeriö tilasi 8.6.1939 hävittäjäkoneen suunnittelun lähinnä A-vaihtoehdon pohjalta. Koneeseen piti tulla Bristol Taurus III -moottori, puolielliptinen 19 neliömetrin siipi ja sisäänvedettävä laskuteline.

Bristol Taurus III oli brittiläinen kaksirivinen ja  14-sylinterinen ilmajäähdytteinen tähtimoottori, jonka teho oli 1 060 hevosvoimaa 4 419 metrin korkeudessa. Moottorin kuivapaino oli 590 kg. Taurus oli luistiventtiilimoottori, jota käytettiin suuremmassa mittakaavassa vain Bristol Beaufort- ja Fairey Albacore -torpedopommittajissa. Moottori osoittautui epäluotettavaksi. Lue lisää moottorikysymyksestä...

Koneen ensimmäisissä luonnoksissa siipi oli puolielliptinen ja tasomuodoltaan VL Pyryn siiven kaltainen. Siiven pinta-alaksi tuli tässä vaiheessa 19 m2 mutta siiven sivusuhdetta pienennettiin Pyryn prototyypistä saatujen kokemusten perusteella. Laskutelineeksi haluttiin sisäänvedettävä pyörä- ja suksilaskuteline.

Moottori vaihtui

Syyskuussa 1939 syttynyt maailmansota esti kuitenkin sotatarvikehankinnat Iso-Britanniasta, jolloin moottoriksi vaihdettiin yhdysvaltalainen 1 115 hevosvoiman Pratt & Whitney R-1830 S3C3-G Twin Wasp ja potkuriksi Hamilton Standard Hydromatic. Nopeana ratkaisuna hävittäjäpulaan hankittiin Italiasta Fiat G.50 -hävittäjäkoneita.

Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp -moottori oli Tauruksen tapaan kaksirivinen ja 14-sylinterinen ilmajäähdytteinen tähtimoottori, jonka prototyypi käynnistettiin ensimmäisen kerran vuonna 1931. 665 kg painava moottorin yksi versioista oli S3C3-G, joka kehitti 1 115 hevosvoimaa lentoonlähdössä.

Talvisota katkaisi suunnittelun

Talvisota ehti kuitenkin väliin ja nyt jo VL Myrsky -nimen saaneen hävittäjäkoneen suunnittelu lopetettiin 8.12.1939 annetulla käskyllä toistaiseksi. Käskyä ei toteltu täydellisesti, siltä arkistoista on löytynyt laskelmia ja suunnitelmia, jotka on päivätty Talvisodan aikana.

my_tuulitunnelimalli_rm.jpg

VL Myrskyn prototyyppiä muistuttava tuulitunnelimalli on Keski-Suomen Ilmailumuseossa.

Spesifikaatiota muutettiin ensimmäisen kerran

Suunnittelua jatkettiin taas huhtikuussa 1940 – kiireellä. Koneen spesifikaatiota kuitenkin muutettiin ja nopeus asetettiin muita lento-ominaisuuksia tärkeämmälle sijalle, mikä viivästytti suunnittelua. Nopeuden parantamiseksi yritettiin huonolla menestyksellä hankkia tehokkaampia moottoreita Saksasta tai Yhdysvalloista. Mahdollisina nähtiin mm. amerikkalainen Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp ja saksalainen BMW 801. Lue lisää moottorikysymyksestä...

Yhdysvallat kuitenkin julisti sotamateriaalin vientikiellon 2.7.1940, jonka jälkeen Myrskyn suunnittelu keskeytettiin usean kuukauden ajaksi. Kun toiveet saada Saksasta ajanmukaista hävittäjäkalustoa tyrehtyivät (saatiin ostaa vain Curtis 75A Hawk- ja Morane Saulnier M.S.406 -sotasaaliskalustoa) syksyllä 1940, Myrskyn suunnittelua taas jatkettiin.

Kun tehokkaampia moottoreita ei ollut saatavissa, Myrskyn suunnittelua jatkettiin Twin Waspin pohjalta. Uusi spesifikaatio kuitenkin painotti nopeutta ketteryyden kustannuksella, jolloin nopeutta haettiin siipeä pienentämällä. Prototyyppi tilattiin 20.12.1940.

Lue lisää VL Myrskyn prototyypistä