VL Myrsky II -entisöinti
Ilmailumuseoyhdistyksen, Suomen Ilmailumuseon ja Keski-Suomen Ilmailumuseon suunnitelma VL Myrsky II:n entisöinnistä julkistettiin 16.3.2013.
Entisöinnin henkilökohtainen suojelija on Ilmavoimien evp. komentaja, kenraalimajuri Lauri Puranen (kuva Puolustusvoimat)
Piirustusten löytyminen ja pienoismalli
VL Myrskyn piirustukset löytyivät keväällä 1990 Hallinportti-ilmailumuseon yhteydessä olevasta purkukuntoisesta varastona käytetystä autotallista. Kaikkiaan noin 1 000 piirustuksesta 700 on säilynyt. Alkuperäiset ovat Keski-Suomen Ilmailumuseossa ja niistä on otettu kaksi kopiota. Toinen on alkuperäisten tavoin Keski-Suomen Ilmailumuseossa ja toinen projektin tuotannosta vastaavan Matti Patterin hallussa. Lue lisää piirustusten löytymisestä...
Matti Patteri aloitti vuonna 2011 VL Myrskyn pienoismallin rakentamisen mittakaavaan 1:4. Malli on edelleen kesken mutta havainnollistaa hienosti koneen rakennetta. Lue lisää VL Myrskyn pienoismallista...
Entisöintiprojektin tavoite
Tämän projektin tarkoituksena on entisöidä Myrsky näyttelykuntoon ja sijoittaa se arvonsa mukaiseen paikkaan osana kotimaisten ilmailumuseoiden kokoelmia.
Entisöintiprojektin organisaatio
Myrskyn entisöintiprojektista vastaa viisihenkinen johtoryhmä, joka koostuu seuraavien osapuolten edustajista: Keski‐Suomen Ilmailumuseo, Suomen Ilmailumuseo, Ilmailumuseoyhdistys (johtaa projektia) ja Patria Aviation Oy.
Myrskyn historiallinen merkitys ja arvo
VL Myrsky on ainoa sarjatuotantoon päässyt suomalainen hävittäjälentokone. Siten Myrsky on historiallisesti merkittävin suomalainen hävittäjälentokone ja siten ansaitsee tulla entisöidyksi ja sijoitetuksi arvonsa mukaiseen paikkaan kotimaisten ilmailumuseoiden kokoelmissa. Lue lisää Myrskyn rakenteesta...VL Myrsky II:n lähtötilanne
VL Myrskyn metalliputkirakenteisia runkokehikoita on säilynyt kolme ja niistä voidaan entisöidä yksi runkokehikko museokoneeseen. Siivistä on säilynyt vain tukilevyjä ja siivekkeiden saranoita. Yksi korkeusperäsin löytyy, samoin moottori ja potkuri. Ohjaamon varusteista suuri osa löytyy hyväkuntoisina, samoin ohjaamon tuulilasi, kuomu ja ohjainkiskot. Aseet löytyvät. Merkittävimmät puutteet ovat siipi, laskuteline, sivu- ja korkeusvakaaja ja NACA-rengas. Koneen nimikeluettelon näkökulmasta on arvioitu, että 95 % nimikkeistä puuttuu. Lue lisää entisöinnin lähtötilanteesta...
Entisöinti
Entisöinti tehdään entisöintisuunnitelman mukaisesti. Koneen entisöintityö tehdään museaalisia periaatteita noudattaen. Työn ohjeistaa ja sitä valvoo Keski-Suomen Ilmailumuseon lentokonekonservaattori. Jokainen työvaihe myös dokumentoidaan.
Työryhmiä on kaksi. Keski-Suomen Ilmailumuseon työryhmä keskittyy runkoon, laskutelineeseen ja moottoriin ja Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerho siipeen ja rungon muodostusosiin. Lue lisää VL Myrskyn entisöinnistä...
VL Myrskyn historia
VL Myrskyn historia alkaa keväästä 1939, jolloin Puolustusministeriö havahtui hankkimaan Ilmavoimille uusia hävittäjäkoneita ulkomailta ja Suomesta. VL Myrskyn esisuunnittelu aloitettiin. Suunnittelu keskeytyi Talvisodan ajaksi ja myöhemminkin mm. moottorikysymyksen takia. Koneen spesifikaatiota muutettiin kahteen otteeseen. Prototyyppi tilattiin joulukuussa 1940 ja lensi ensilentonsa vuotta myöhemmin. Moottorihankinnat Saksan sotasaalisvarastoista selvisivät keväällä 1942 ja kolmen koneen koesarja tilattiin. Kaikkiaan 51 Myrskyä valmistui ja kone ehti Jatkosodan viimeisten viikkojen taisteluihin ja Lapin sotaan. Lue lisää VL Myrskyn historiasta...