Myrsky 75 vuotta sitten - Myrskyjen musta päivä

15.02.2020

MY-18_siipirikko_Rehell_via_Uhari_fix_960px_levea.jpg

MY-18 vaurioitui 12.8.1946 pomppalaskussa, jossa oikea rengas räjähti ja vasen siivenkärki otti maahan. Tällaista jälkeä syntyy, kun puusiiven kärki osuu laskussa maahan. Kuva: Lauri Rehell via Seppo Uhari.

Saksalaiset lähtivät Porin lentokentältä ja lähtiessään räjäyttivät sen 14.-15.9.1944. Lentorykmentti 1:n esikunta siirtyi Sortavalasta Joroisten kautta Poriin jo lokakuun 1944 lopulla, vaikka käsky Ilmavoimien rauhanaikaisesta kokoonpanosta tuli voimaan vasta 4.12.1944.

Jo 26.10.1944 piti lentää seitsemän Myrskyä Poriin, mutta syystä tai toisesta koneet päätyivät Hyvinkäälle, mistä ne lennettiin liki kuukauden ulkosäilytyksen jälkeen 23.11.1944 Vesivehmaalle.

Päiväkirjojen päiväysmerkinnöissä on epäjohdonmukaisuuksia, mutta näyttää siltä, että ensimmäiset koneet lennettiin Poriin vasta helmikuussa 1945. Suomessa elettiin Valvontakomission määräämää ja valvomaa lentokieltoaikaa ja sallittuja olivat lähinnä Lapin sotaan ja rauhanajan kokonpanoon siirtymiseen liittyvät lennot.

13.2.1945 lennettiin Poriin Kuorevedeltä osakorjauksesta valmistunut MY-17 ja samana päivänä Poriin lennettiin myös MY-47. Suurempi erä - kymmenen konetta - lennettiin 15.2.

Poriin oli aurattu "banaaninmuotoinen" kiitorata, joten olosuhteet olivat kaikkea muuta kuin helpot. Mutta se, mitä näille kymmenelle Myrskylle tapahtui, oli erikoista. Kymmenestä koneesta kolmea lensi kokenut, rintamaolosuhteissa Myrskyä ohjannut pilotti. Kaikki nämä kolme konetta vaurioituivat: Luutnantti Erland Hemmerin MY-5:n siivenkärki otti pompun jälkeen maahan ja siipi katkesi. Kapteeni Oiva Tylli laskeutui MY-9:llä liian suurella nopeudella, jolloin lasku meni pitkäksi ja kone ympäri. Luutnantti Antti Tuulensuu teki MY-11:llä pyörälaskun, joka meni pitkäksi ja ympäri.

Muut seitsemän ohjaajaa olivat majuri Kullervo Lahtelan opastamia nuoria lentäjiä, joille lento oli tyyppilento Myrskyllä. He kaikki toivat koneensa ehjänä Poriin. Tilanne oli paradoksaalinen: kokeneet rikkoivat koneensa, kokemattomat eivät. Myrskyn laskeutumisominaisuudet tiedettiin vaikeiksi, mutta miksi ne olivat vaikeita kokeneille ja vähemmän vaikeita kokemattomille?

Majuri Kullervo Lahtelan mukaan kysymyksessä on auktoriteettiongelma. Kolme kokeneempaa lentäjää olivat kaikki tottuneet tekemään Myrskyillä koneen kallistelutaipumuksen vuoksi pyörälaskuja, jotka pidensivät kiitoratavaatimusta ja rasittivat koneen rakenteita. Esimerkiksi kapteeni Oiva Tyllillä oli kannuspyörä ilmassa, kun kiitoradasta oli käytetty puolet ja luutnantti Antti Tuulensuulla, kun kiitoradasta oli käytetty 2/3.

Majuri Lahtela oli lentänyt Myrskyllä vain pari tuntia, eikä hänen auktoriteettinsa riittänyt pakottamaan näitä konkareita laskeutumisiin kolmelle pisteelle. Mutta nuorempiin hänen auktoriteettinsa tehosi, he uskoivat, tekivät laskuja kolmelle pisteelle ja toivat koneet ehjinä perille.

Tapaus asettaa väitteet Myrskyn vaikeista laskeutumisominaisuuksista toisenlaiseen valoon. Pelko koneen kallistelusta laskeuduttaessa kolmelle pisteelle ohjasi lentäjiä tekemään pyörälaskuja eli laskeutumaan pelkästään päälaskutelineen varaan, sen sijaan, että olisi opeteltu hallitsemaan koneen kallistelupyrkimystä laskeuduttaessa kolmelle pisteelle.

15.2.1945 oli kaikkiaan musta päivä Myrskyn historiassa: kolmen Porissa vaurioituneen koneen lisäksi MY-12 vaurioitui harjoituslaskussa Tampereelle, kun ohjaaja, luutnantti Oiva Loukon tekemä myötätuulilasku meni pitkäksi ja kone ympäri. Kone oli lähdössä siirtolennolle Poriin sekin, mutta ennen siirtolentoa piti tehdä harjoituslasku Tampereella.

13.04.2024Entisöintitila avoinna la 13.4. klo 11-13 Suomen Ilmailumuseolla
22.02.2024NACA-rengas siirrettiin Vantaalta Tikkakoskelle
28.06.2023MY-14:n runko Ilmavoimamuseon päänäyttelyssä heinäkuun ajan
16.07.2022MY-14:n runko heinäkuun ajan Ilmavoimamuseon perusnäyttelyssä
15.06.2022Suomen Ilmailumuseon välihallin Myrsky-pienoisnäyttely siirtyi I halliin
13.06.2022Matti Patterista yli-insinööri
25.03.2022Jyväskylän pienoismallitapahtumassa mahdollista tutustua Myrskyyn Tikkakoskella
08.03.2022Suomen Ilmailumuseon välihallin Myrsky-näyttely avattu
19.01.2022Puolustusministeri Antti Kaikkonen tutustui Myrsky-projektiin
11.11.2021Matti Patteri täytti 80 vuotta
02.10.2021VL Myrsky. Osa 1: Kehitys ja käyttö -kirja julkistettiin
10.09.2021VL Myrsky -kirjan ykköosa (kehitys ja käyttö) julkistetaan la 2.10. klo 12
11.07.2021Kesän kasvojen tunnistushaaste: Tunnista Myrsky-kasvo
01.07.2021Myrskyn runko Ilmavoimamuseon perusnäyttelyssä
13.05.2021Jollakulla Curtiss Hawk -koneiden yksilöpapereita?
25.03.2021Vuosi korona-aikaa takana, osa 2
19.03.2021Vuosi korona-aikaa takana, osa 1
13.12.2020Palkitsemisia VL Myrsky II -entisöintiprojektissa
18.11.2020VL Myrsky - Historia ja entisöinti -julkaisujen tilaamisen estänyt vika korjattu
30.09.2020Tiistaikerhon tauko jatkuu vuoden loppuun - Myrsky-projekti jatkuu
09.06.2020Suomalainen hävittäjälentokone Myrsky palaa romukasasta loistoon
17.05.2020Ilmailumuseoyhdistyksellä Myrsky-aiheinen jäsenilta tiistaina 26.5.2020
29.04.2020Myrsky-julkaisujen tilaajalle Muistojen Siivet -kalenteri kaupan päälle
01.04.2020VL Myrsky II -entisöintiprojekti siirtyy sodanaikaisen Lukko-liiman käyttöön
19.03.2020Aikanaan poikkeusolosuhteissa rakennettua Myrskyä entisöidään nyt poikkeusolosuhteissa
04.03.2020MY-14:n harjakaiset - Matti Patteri palkittiin
02.03.2020Kuva-albumi käyttöön VL Myrsky II -entisöintiprojektin verkkosivuilla
29.02.2020Merkittävä sodanaikaisten tarvikkeiden lahjoitus Ilmavoimamuseolle
28.02.2020VL Myrskyn historia- ja entisöintikysymyksiin vastattu
15.02.2020Myrsky 75 vuotta sitten - Myrskyjen musta päivä
27.01.2020Turun Ilmasillan Myrsky-ilta veti 90 kuulijaa
26.01.2020Myrsky 75 vuotta sitten - Lapin sota ja paluu sieltä
28.11.2019Yli 50 kuuli Myrskyn tarinan Tampereella
17.11.2019Johannes Brotherus on poissa
08.11.2019VL Myrsky - Historia ja entisöinti 2020 -julkaisu tuli painosta
28.10.2019Kuudes VL Myrsky - Historia ja entisöinti -julkaisu lähti painoon
20.09.2019Virhe Myrskyn siipeä käsittelevässä jutussa
12.09.2019Myrsky 75 vuotta sitten - MY-28:sta irtosi iso siivekkeenkappale
07.09.2019Myrsky Shopiin Myrsky-julkaisu 2020
05.09.2019Myrsky 75 vuotta sitten - Tiedustelulentolaivue 12 Joroisiin
04.09.2019Myrsky 75 vuotta sitten - "rauhan ajan" ensimmäinen Myrsky-onnettomuus
03.09.2019Myrsky 75 vuotta sitten - Orusjärven pommitus
22.08.2019Myrsky 75 vuotta sitten - kaksi viholliskoneen vaurioitusta ilmataistelussa
21.08.2019Myrsky 75 vuotta sitten - MY-14 palasi Tampereelle
17.08.2019Myrsky 75 vuotta sitten - Myrskyt hälytyspäivystykseen Mensuvaarassa
10.08.2019Myrsky 75 vuotta sitten - MY-14 lennettiin Mensuvaaraan
09.08.2019Myrsky 75 vuotta sitten - Ensimmäinen ilmataistelu
08.08.2019Myrsky 75 vuotta sitten - Lentokuva MY-14:stä?
02.08.2019Myrsky 75 vuotta sitten - Tiedustelulentolaivue 12 vastaanotti MY-14:n
01.08.2019Myrsky 75 vuotta sitten - Tiedustelulentolaivue 12 lensi ensimmäiset Myrskyt Mensuvaaraan
25.07.2019Myrsky 75 vuotta sitten - Tiedustelulentolaivue 12 vastaanotti ensimmäisen Myrskynsä
20.07.2019Myrskyn runko Suomen Ilmavoimamuseon päänäyttelyssä
23.06.2019Myrsky 75 vuotta sitten - MY-6 menetti peräsimenpuoliskonsa juhannuksena 1944
19.05.2019VL Myrsky -kirja toteutetaan kaksiosaisena
04.05.2019Viikonvaihteen Iltalehdessä aukeaman juttu Myrskystä
28.04.2019Jukka Raunion eläkkeelle siirtyminen huomioitiin
20.03.201958 minuuttia Myrskystä Yle Puheella torstaina 21.3. klo 10-11
20.02.2019WANTED! Etsitään Myrskyn osia!
15.11.2018VL Myrsky - Historia ja entisöinti 2019 julkistetaan 1.12.2018
04.09.2018VL Myrsky II -entisöintiprojekti Kokonaisturvallisuus 2018 -messuilla Lahdessa 7.-8.9.
19.08.2018Kosti Keski-Nummi on poissa
02.07.2018VL Myrskyn runko nähtävillä Suomen Ilmavoimamuseolla
09.06.2018VL Myrsky II -entisöintiprojekti ja MY-14 Tikkakoskelle
14.05.2018Kaksi isoa rahalahjoitusta VL Myrsky II -entisöintiprojektille
06.04.2018Sivustoon lisätty säilyneitä Myrsky-runkoja käsittelevä sivu
03.04.2018Viiden sijasta tuleekin kuusi VL Myrsky - Historia ja entisöinti -julkaisua
06.03.2018Sinituote Oy VL Myrsky II -entisöintiprojektin toiseksi päätukijaksi
26.02.2018VL Myrsky II -entisöintiprojekti MTV:n uutisissa
14.02.2018Albatross ja PIK vierailulla
24.01.2018IMY:n jäsenillan 17.1.2018 keräystuotto Myrsky-projektille
18.12.2017Nyt sitä saa - VL Myrsky -julkaisu 2018 on julkistettu!
11.12.2017Osallistu Myrsky-keräykseen!
18.11.2017VL Myrsky - Historia ja entisöinti 2018 -julkaisun voi tilata jo!
20.10.2017Wanted: Ducellier 312- tai Scintilla D-2 -generaattori
18.10.2017MY-14:n siiven kokoaminen alkoi
03.10.2017VL Myrsky - Historia ja entisöinti 2018 -julkaisu julkistetaan 16.12.
27.09.2017Virheitä Feeniks 3/2017:n Myrskykuulumisia-artikkelissa
06.07.2017VL Myrsky MY-14 näyttelyssä Ilmavoimamuseossa Tikkakoskella
27.01.2017Nokka kohti Tikkakoskea
11.12.2016Tiedustelulentolaivue 12:n lentopäiväkirja on hukassa
11.12.2016VL Myrsky - Historia ja entisöinti 2017 -julkaisu julkistettiin 10.12.2016
17.11.2016MY-14 palasi Tampereelle!
22.09.2016Myrsky - Tuhkaa ja unelmia -animaatioelokuva nähtävissä Youtubessa
14.07.2016Myrsky - Tuhkaa ja unelmia -animaatioelokuva mahdollista nähdä Jämillä
14.07.2016VL Myrsky II esillä Jämillä
16.06.2016Myrsky-animaatioelokuvan toisen osan ensi-ilta on ke 29.6.2016 klo 13
19.05.2016Keräys tuotti yli 8 000 euroa
03.03.2016Rahankeräys VL Myrsky II -projektin hyväksi on päättynyt
20.02.2016VL Myrsky II -rahankeräystä jäljellä 14 päivää
20.02.2016Artikkeli M-63-moottorista Feeniks-lehden numerossa 1/2016
09.01.2016Artikkeli VL Myrskyn flutterimittauksista Suomen Ilmailuhistoriallisen Lehden numerossa 4/2015
08.12.2015Arvovieraita VL Myrsky - Historia ja entisöinti 2016 -julkaisun julkistamistilaisuuteen
25.11.2015Myrsky - haaveita hävittäjästä -video löytyy Youtubesta
08.11.2015VL Myrsky II -projektille etsitään haastattelijoita
02.11.2015VL Myrsky - Historia ja entisöinti -julkaisun seuraava osa taittoon
08.10.2015VL Myrsky II -entisöintiprojekti esillä Suuri Snadi -tapahtumassa 17.-18.10.2015
13.09.2015Myrsky lehdistössä
13.09.2015Hugo Broch tutustui Myrsky-projektiin
07.09.2015MY-14:n kojetaulun puuttuvat osat löytyneet
29.08.2015Myrskyn siiven kokoaminen on alkanut

Näytä lisää »