Myrsky 75 vuotta sitten - Lapin sota ja paluu sieltä

26.01.2020

Myrsky 75 vuotta sitten -kirjoitusten sarja keskeytyi syksyllä osittain sen takia, että liittoutuneiden valvontakomission asettama lentokielto astui voimaan 19.9.1944, ja koska tiedottajalla oli muita tehtäviä.

19.9.1944 alkanut lentokielto ei koskenut rauhanajan organisointiin siirtymistä eikä Lapin sodan lentoja. Joten jotain tapahtui Myrskyjenkin osalta loppuvuodesta 1944 ja alkuvuodesta 1945.

Merkittävin ponnistus oli lentueen lähettäminen Kemiin Lapin sodan takia. Rovaniemen valtauksen jälkeen Lentolaivue 26 ja sille alistettu Tiedustelulentolaivue 12:n Myrsky-lentue sai tehtäväkseen tiedustella saksalaisten liikenteen Kilpisjärvelle johtavilla teillä. Kapteeni Oiva Tyllin johtama kuusikoneinen lentue siirtyi 23.10. Joroisista Kuoreveden ja Kauhavan kautta Kemiin, jonne lentue saapui seuraavana päivänä.

IVM_Myrsky_98_960x540.jpg

Kemin karut olosuhteet: koneet pressujen alla ulkona. Kuva: Suomen Ilmavoimamuseon kuva-arkisto.

Kemin olosuhteet olivat alkeelliset ja sää huono. Kaikkiaan lentosuorituksia kertyi vähän ja ne lennettiin kaksikoneisin partioin - enempää ei yleensä ollut kunnossa. Enimmillään saatiin ilmaan viisi Myrskyä.

23.1.1945 alettiin palauttaa Myrskyjä Kemistä Poriin. Rullauksessa MY-27:n laskuteline painui sisään, koska se ei ollut kokonaan ulkona. Lopulta sinä päivänä Poriin lähti vain neljä konetta.

26.1.1945 sitten liikkeelle pääsi myös MY-27 ohjaajanaan vääpeli Niku Satomaa, joka lensi MY-18:n siivellä. Partion johtajana toimi luutnantti Berndt Schultze. Koneiden radioita ei oltu säädetty toimimaan, joten yhteydenpito oli huonoa.

MY-27:n laskutelineet oli hätäkorjattu Kemissä ja jäykistetty ulos. Lisävastus aiheutti polttoaineen kulutuksen kasvun, lisäksi lisäpolttoainesäiliö vuoti. Keski-Pohjanmaalla Vetelin Räyringin kohdalla vääpeli Satomaa jäi kiertelemään yhtä kohtaa ja teki sen jälkeen pakkolaskun metsään polttoaineen vähyyden vuoksi. Luutnantti Schultze lensi Kuorevedelle ja teki hälytyksen.

Vääpeli Satomaa menetti pakkolaskussa tajuntansa ja jäi koneen hylkyyn pimenevään iltaan samalla, kun pakkanen kiristyi. Toinnuttuaan Satomaa nousi koneesta ja käveli pakkasessa erääseen taloon. Sieltä hänet kuljetettiin nopeasti sairaalaan, jossa paikallinen lääkärilegenda Olavi Suurkari hoiti häntä siten, että hänet voitiin siirtää lääninsairaalaan Seinäjoelle ja sieltä edelleen Keskussotilassairaala 1:een Helsinkiin, missä häneltä amputoitiin paleltuneen vasemman käden sormet.

Vääpeli Niku Satomaa palasi Hävittäjälentolaivue 13:n henkilöstöön ja siirrettiin Lentosotakouluun opettajaksi. Hän teki paluun myös lentävään miehistöön lentäen MY-27-onnettomuuden jälkeen noin 350 tuntia. Hän erosi Ilmavoimista lentomestarina 10.9.1948 ja kuoli naimattomana Helsingissä vuonna 1957.

Lapin sotaan osallistui kahdeksan Myrsky-yksilöä, joista kaksi tuhoutui. MY-25 tuhoutui 13.11.1944 lentoonlähdössä moottorin sammumisen vuoksi ja tilalle lennettiin juuri MY-27. Myös MY-22 vaihdettiin MY-18:aan.

Reino Myllymäki

22.02.2024NACA-rengas siirrettiin Vantaalta Tikkakoskelle
28.06.2023MY-14:n runko Ilmavoimamuseon päänäyttelyssä heinäkuun ajan
16.07.2022MY-14:n runko heinäkuun ajan Ilmavoimamuseon perusnäyttelyssä
15.06.2022Suomen Ilmailumuseon välihallin Myrsky-pienoisnäyttely siirtyi I halliin
13.06.2022Matti Patterista yli-insinööri
25.03.2022Jyväskylän pienoismallitapahtumassa mahdollista tutustua Myrskyyn Tikkakoskella
08.03.2022Suomen Ilmailumuseon välihallin Myrsky-näyttely avattu
19.01.2022Puolustusministeri Antti Kaikkonen tutustui Myrsky-projektiin
11.11.2021Matti Patteri täytti 80 vuotta
02.10.2021VL Myrsky. Osa 1: Kehitys ja käyttö -kirja julkistettiin
10.09.2021VL Myrsky -kirjan ykköosa (kehitys ja käyttö) julkistetaan la 2.10. klo 12
11.07.2021Kesän kasvojen tunnistushaaste: Tunnista Myrsky-kasvo
01.07.2021Myrskyn runko Ilmavoimamuseon perusnäyttelyssä
13.05.2021Jollakulla Curtiss Hawk -koneiden yksilöpapereita?
25.03.2021Vuosi korona-aikaa takana, osa 2
19.03.2021Vuosi korona-aikaa takana, osa 1
13.12.2020Palkitsemisia VL Myrsky II -entisöintiprojektissa
18.11.2020VL Myrsky - Historia ja entisöinti -julkaisujen tilaamisen estänyt vika korjattu
30.09.2020Tiistaikerhon tauko jatkuu vuoden loppuun - Myrsky-projekti jatkuu
09.06.2020Suomalainen hävittäjälentokone Myrsky palaa romukasasta loistoon
17.05.2020Ilmailumuseoyhdistyksellä Myrsky-aiheinen jäsenilta tiistaina 26.5.2020
29.04.2020Myrsky-julkaisujen tilaajalle Muistojen Siivet -kalenteri kaupan päälle
01.04.2020VL Myrsky II -entisöintiprojekti siirtyy sodanaikaisen Lukko-liiman käyttöön
19.03.2020Aikanaan poikkeusolosuhteissa rakennettua Myrskyä entisöidään nyt poikkeusolosuhteissa
04.03.2020MY-14:n harjakaiset - Matti Patteri palkittiin
02.03.2020Kuva-albumi käyttöön VL Myrsky II -entisöintiprojektin verkkosivuilla
29.02.2020Merkittävä sodanaikaisten tarvikkeiden lahjoitus Ilmavoimamuseolle
28.02.2020VL Myrskyn historia- ja entisöintikysymyksiin vastattu
15.02.2020Myrsky 75 vuotta sitten - Myrskyjen musta päivä
27.01.2020Turun Ilmasillan Myrsky-ilta veti 90 kuulijaa
26.01.2020Myrsky 75 vuotta sitten - Lapin sota ja paluu sieltä
28.11.2019Yli 50 kuuli Myrskyn tarinan Tampereella
17.11.2019Johannes Brotherus on poissa
08.11.2019VL Myrsky - Historia ja entisöinti 2020 -julkaisu tuli painosta
28.10.2019Kuudes VL Myrsky - Historia ja entisöinti -julkaisu lähti painoon
20.09.2019Virhe Myrskyn siipeä käsittelevässä jutussa
12.09.2019Myrsky 75 vuotta sitten - MY-28:sta irtosi iso siivekkeenkappale
07.09.2019Myrsky Shopiin Myrsky-julkaisu 2020
05.09.2019Myrsky 75 vuotta sitten - Tiedustelulentolaivue 12 Joroisiin
04.09.2019Myrsky 75 vuotta sitten - "rauhan ajan" ensimmäinen Myrsky-onnettomuus
03.09.2019Myrsky 75 vuotta sitten - Orusjärven pommitus
22.08.2019Myrsky 75 vuotta sitten - kaksi viholliskoneen vaurioitusta ilmataistelussa
21.08.2019Myrsky 75 vuotta sitten - MY-14 palasi Tampereelle
17.08.2019Myrsky 75 vuotta sitten - Myrskyt hälytyspäivystykseen Mensuvaarassa
10.08.2019Myrsky 75 vuotta sitten - MY-14 lennettiin Mensuvaaraan
09.08.2019Myrsky 75 vuotta sitten - Ensimmäinen ilmataistelu
08.08.2019Myrsky 75 vuotta sitten - Lentokuva MY-14:stä?
02.08.2019Myrsky 75 vuotta sitten - Tiedustelulentolaivue 12 vastaanotti MY-14:n
01.08.2019Myrsky 75 vuotta sitten - Tiedustelulentolaivue 12 lensi ensimmäiset Myrskyt Mensuvaaraan
25.07.2019Myrsky 75 vuotta sitten - Tiedustelulentolaivue 12 vastaanotti ensimmäisen Myrskynsä
20.07.2019Myrskyn runko Suomen Ilmavoimamuseon päänäyttelyssä
23.06.2019Myrsky 75 vuotta sitten - MY-6 menetti peräsimenpuoliskonsa juhannuksena 1944
19.05.2019VL Myrsky -kirja toteutetaan kaksiosaisena
04.05.2019Viikonvaihteen Iltalehdessä aukeaman juttu Myrskystä
28.04.2019Jukka Raunion eläkkeelle siirtyminen huomioitiin
20.03.201958 minuuttia Myrskystä Yle Puheella torstaina 21.3. klo 10-11
20.02.2019WANTED! Etsitään Myrskyn osia!
15.11.2018VL Myrsky - Historia ja entisöinti 2019 julkistetaan 1.12.2018
04.09.2018VL Myrsky II -entisöintiprojekti Kokonaisturvallisuus 2018 -messuilla Lahdessa 7.-8.9.
19.08.2018Kosti Keski-Nummi on poissa
02.07.2018VL Myrskyn runko nähtävillä Suomen Ilmavoimamuseolla
09.06.2018VL Myrsky II -entisöintiprojekti ja MY-14 Tikkakoskelle
14.05.2018Kaksi isoa rahalahjoitusta VL Myrsky II -entisöintiprojektille
06.04.2018Sivustoon lisätty säilyneitä Myrsky-runkoja käsittelevä sivu
03.04.2018Viiden sijasta tuleekin kuusi VL Myrsky - Historia ja entisöinti -julkaisua
06.03.2018Sinituote Oy VL Myrsky II -entisöintiprojektin toiseksi päätukijaksi
26.02.2018VL Myrsky II -entisöintiprojekti MTV:n uutisissa
14.02.2018Albatross ja PIK vierailulla
24.01.2018IMY:n jäsenillan 17.1.2018 keräystuotto Myrsky-projektille
18.12.2017Nyt sitä saa - VL Myrsky -julkaisu 2018 on julkistettu!
11.12.2017Osallistu Myrsky-keräykseen!
18.11.2017VL Myrsky - Historia ja entisöinti 2018 -julkaisun voi tilata jo!
20.10.2017Wanted: Ducellier 312- tai Scintilla D-2 -generaattori
18.10.2017MY-14:n siiven kokoaminen alkoi
03.10.2017VL Myrsky - Historia ja entisöinti 2018 -julkaisu julkistetaan 16.12.
27.09.2017Virheitä Feeniks 3/2017:n Myrskykuulumisia-artikkelissa
06.07.2017VL Myrsky MY-14 näyttelyssä Ilmavoimamuseossa Tikkakoskella
27.01.2017Nokka kohti Tikkakoskea
11.12.2016Tiedustelulentolaivue 12:n lentopäiväkirja on hukassa
11.12.2016VL Myrsky - Historia ja entisöinti 2017 -julkaisu julkistettiin 10.12.2016
17.11.2016MY-14 palasi Tampereelle!
22.09.2016Myrsky - Tuhkaa ja unelmia -animaatioelokuva nähtävissä Youtubessa
14.07.2016Myrsky - Tuhkaa ja unelmia -animaatioelokuva mahdollista nähdä Jämillä
14.07.2016VL Myrsky II esillä Jämillä
16.06.2016Myrsky-animaatioelokuvan toisen osan ensi-ilta on ke 29.6.2016 klo 13
19.05.2016Keräys tuotti yli 8 000 euroa
03.03.2016Rahankeräys VL Myrsky II -projektin hyväksi on päättynyt
20.02.2016VL Myrsky II -rahankeräystä jäljellä 14 päivää
20.02.2016Artikkeli M-63-moottorista Feeniks-lehden numerossa 1/2016
09.01.2016Artikkeli VL Myrskyn flutterimittauksista Suomen Ilmailuhistoriallisen Lehden numerossa 4/2015
08.12.2015Arvovieraita VL Myrsky - Historia ja entisöinti 2016 -julkaisun julkistamistilaisuuteen
25.11.2015Myrsky - haaveita hävittäjästä -video löytyy Youtubesta
08.11.2015VL Myrsky II -projektille etsitään haastattelijoita
02.11.2015VL Myrsky - Historia ja entisöinti -julkaisun seuraava osa taittoon
08.10.2015VL Myrsky II -entisöintiprojekti esillä Suuri Snadi -tapahtumassa 17.-18.10.2015
13.09.2015Myrsky lehdistössä
13.09.2015Hugo Broch tutustui Myrsky-projektiin
07.09.2015MY-14:n kojetaulun puuttuvat osat löytyneet
29.08.2015Myrskyn siiven kokoaminen on alkanut
19.08.2015Malmin 38 000 ilmailun ystävästä riitti VL Myrskyllekin

Näytä lisää »