Vuosi korona-aikaa takana, osa 225.03.2021 Viikko sitten julkaisimme uutisen, jossa oli kuvapari, jolla oli aikaeroa vuosi ja välissä enimmäkseen korona-aikaa. Nyt julkaisemme toisen. VL Myrsky II -entisöintiprojektin toinen työryhmä Ilmavoimamuseolla Tikkakoskella työskentelee etupäässä MY-14:n rungon parissa. Korona rajoituksineen iski sinnekin, mutta eri tavalla kuin Vantaan työryhmään Suomen Ilmailumuseon entisöintitilassa. Tikkakoskella työt ovat edistyneet hyvin. Keskeytyksiä ei juurikaan ole ollut, koska korjaamolla on ollut työrauha satunnaisten keskeytysten kadotessa. Töitä on tehty toki vuoroissa ja etänäkin, ja edetty ripeästi eteenpäin niin, että välillä raportointi on jäänyt jälkeen. MY-14:n runko 26.2.2020.
MY-14:n runko 24.3.2021. Sähköjohtotyöt saatiin tehtyä vuoden 2020 loppuun mennessä muutoin, mutta sidonnat on jätetty tarkoituksella tehtäviksi vasta lopullisten laiteasennusten yhteydessä. Radion johdotukset on tehty valmiiksi, mutta radion virtakytkin puuttuu. Lisäksi on jouduttu loihtimaan tulilevyn jakorasia lähes tyhjästä. Patruunalaskureiden osat on suunniteltu tehtäväksi 3D-tulostuksena, mutta ensimmäiseltä kumppanilta homma jäi tekemättä. Lappeenrannan teknillinen yliopisto (LUT) teki homman loppuun saakka ja osat odottavat viimeistelyä Tikkakoskella. Moottori- ja asetilan verhouspeltejä on tehty, samoin lestejä vielä tekemättömiin pelteihin ja luukkuihin. Paljon osia on ehtinyt käymään Amoilalla pinnoitettavana. Kannuksen kääntölaite on saatu suunniteltua, tehtyä ja sovitettua sekä nyt myös testattua. Kannus on saatu toimimaan sekä käsikäytöllä että sähkömoottorilla. Kidusten liikuttajamekanismi on tehty ja patalevy viimeistelty. On tehty myös aseiden läpivientejä moottoreiden ilmanohjauslevyihin sekä ahtimen huohotinputket ja polttoainejärjestelmän, jarrujärjestelmän ja sammutusjärjestelmän putkia. Asepuolella kunnostettu on hylsyjen ja vyölenkkien poistokourut, jotka ovat fosfatoinnissa Alahärmän Konemaalauksessa. Patruunalaatikot ja vöiden syöttökourut ovat työn alla. Paljon on tehty Tikkakoskellakin ja työt jatkuvat. Reino Myllymäki Kuvat: Suomen Ilmavoimamuseo |