Blogi

VL Myrskyn antennimasto on puuta

Share |

Tiistai 18.7.2017 - Reino Myllymäki


VL Myrskyssä on eturungon oikealla puolella antennimasto, josta antennilanka kulkee sivuvakaajan yläpäähän. Johto radiolle otetaan koneen sisälle takakatteen taaimmaisen osan keskikehyksestä.

img320_MY-18_crop_720x405.jpg

Eipä ollut koskaan tullut mieleen, että tuo antennimasto olisi puuta. Piirustuksista asia olisi toki selvinnyt. Mutta puuta se on, kolupuuta eli koivuviilupuuta.

MY-14_alkutila_720x480.jpg

Vielä ihmeellisempää on, että MY-14:n alkuperäinen antennimasto on säilynyt, joskin maalinsa menettäneenä, liimasaumastaan ratkenneena ja rungosta jonkin verran ulospäin sojottavana. Lisäksi maston pään täytepuupala oli tuhoutunut, vaijerin kiinnitysrauta syöpynyt pahoin ja itse maston kiinnitysrauta oli luonnollisesti ruosteessa muun runkokehikon tapaan.

MY-14_Antennimasto_alkutila_720x360.jpg

Antennimaston entisöintityö aloitettiin höyläämällä kahdesta osasta tehdyn maston osien välinen liimasauma suoraksi. Päähän tehtiin täytepala kolupuusta piirustuksen mukaan ja alkuperäistä täytepalaa mallina käyttäen.

MY-14_Antennimasto_avattu_720x360.jpg

Myrskyn poikkileikkaukseltaan pisaranmuotoinen antennimasto on kevennetty kaivertamalla puoliskoon kaksi isoa koloa. Mastossa ei kulje sähköjohtoja, joten ainut syy maston onttouteen on rakenteiden keventäminen. Entisöinnissä kaiverrukset puhdistettiin ja suojalakattiin Isotrolilla.

MY-14_Antennimasto_kesken_720x360.jpg

Mastonpuolikkaat liimattiin yhteen epoksiliimalla, ulkopuoli puhdistettiin ja hiottiin kevyesti sekä suojalakattiin Isotrolilla. Vaijerin kiinnitysrauta korvattiin uudella piirustuksen ja alkuperäisen mukaan tehdyllä kappaleella ja kiinnitettiin mastoon. Maston alkuperäinen kiinnitysrauta lasikuulapuhallettiin ja suojalakattiin, jonka jälkeen masto kiinnitettiin siihen alkuperäistä vastaavalla urakantaruuvilla.

MY-14_Antennimasto_liimattu_720x360.jpg

Mastosta löydettyjen maalinrippeiden perusteella päätettiin, että koko antennimasto on maalattu ensin harmaalla ja sitten kolupuinen osa mustalla. Näin toimittiin myös entisöinnissä. Lopputulos vastaa hyvin sitä, mikä vanhoista kuvista käy ilmi.

MY-14_Antennimasto_valmis_720_px_levea.jpg

Potkurin puulapojen ja jalka-astimen kehyksen ohella tämä antennimasto on viides alkuperäinen puuosa, joka tulee MY-14:ään mukaan.

Historiallinen kuva: via Kalevi Keskinen. Muut kuvat: Suomen Ilmavoimamuseo.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14


Kommentit

18.7.2017 14.50  Seppo Kohonen

Voisiko olla mahdollista, että radiomaston onttous olisi myös jonkinlainen turvatoimenpide vaurion varalle?
Voisiko umpipuinen masto voisi johonkin osuessaan vääntää myös runkoputken mutkalle ennen katkeamistaan? Toki potkurikin olisi maston katketessa todennäköisesti jo mennyttä.

18.7.2017 14.50  Seppo Kohonen

Voisiko olla mahdollista, että radiomaston onttous olisi myös jonkinlainen turvatoimenpide vaurion varalle?
Voisiko umpipuinen masto voisi johonkin osuessaan vääntää myös runkoputken mutkalle ennen katkeamistaan? Toki potkurikin olisi maston katketessa todennäköisesti jo mennyttä.

18.7.2017 14.51  Seppo Kohonen

Olisiko mahdollista, että radiomaston onttous olisi myös jonkinlainen turvatoimenpide vaurion varalle? Umpipuinen masto voisi johonkin osuessaan vääntää myös runkoputken mutkalle ennen katkeamistaan? Toki potkurikin olisi maston katketessa todennäköisesti jo mennyttä.

18.7.2017 16.32  Reino Myllymäki

Onhan se mahdollista. Kaikki koneen suunnitteluperusteet eivät ole tiedossamme. Sen tiedämme, että rakenteissa pyrittiin joka paikassa keveytettn niin, että laskelmissa otettiin huomioon jopa ruuvien aluslevyjen paino.

23.7.2017 10.40  Jouni Penttilä

Hienolta näyttää tuo entisöinti. Kuin kaikki olisi upo uutta. Toki runkoputkien korroosiokuopat näkyvät myös joissain kuvissa.

Varmaan tuo radiomaston koverrus on auttanut sitä säilymään lahoamiselta: Masto on kastuessaan myös kuivunut nopeasti. Näyttäisi myös radiomaston juuren metallinen peitelevy säilyneen. Näkyy tuossa yhdessä kuvassa.

23.7.2017 11.39  Mika Rautasaari / Ilmavoimamuseo

Kiitos kehuista! Myrskyn vanhoja osia entisöidessä ei pyritä tekemään niistä täysin uuden näköisiä, vaan patina saa niissä näkyä. Rungon ruostuminen on yksi merkittävä osa tämän Myrsky-yksilön historiaa, siksi korroosiokuopat saavat näkyä teräsosissa maalin alla. Tätä antennimastoakaan ei kitattu pinnalta sileäksi, vaan ajan myötä rapistunut puupinta ja siihen tulleet kolhut saavat näkyä sellaisenaan.

23.7.2017 16.14  Jouni Penttilä

Joskus käynyt mielessä että kuinkahan paljon tuo antennimasto lisäsi ilmanvastusta heikentäen Myrskyn huippunopeutta. Mutta ei varmaankaan sillä ollut merkitystä.

23.7.2017 16.50  Reino Myllymäki

Paperille jääneen VL Puuska -hävittäjäkoneen kehittelyn yhteydessä todettiin, että korvaamalla antennimasto rungon sisään rakennetulla kiintoantennilla tai pyrstöön asennetulla lanka/riippuantennilla olisi saatu 10-15 km/h nopeuslisä. Lähde: Jukka Raunio: "Valtion Lentokonetehtaan historia, osa 2", sivu 238.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini