Blogi

Patalevyn viimeistely ja moottoriasiaa

Share |

Lauantai 15.7.2017 - Reino Myllymäki


Moottorin ja moottoripukin välissä on 0,75 mm teräspellistä tehty suojalevy, joka ohjaa ilmajäähdytteisen tähtimoottorin ilmavirtoja jouhevasti mutta tarvittaessa ohjaa myös lieskat polttoainesäiliön, patruunalaatikoiden ja ohjaamon ohi. Yhtään VL Myrsky II:n patalevyä ei ollut säilynyt, joten sellainen oli tehtävä.

Työhön tarttui Antero Flander Flanco Oy:stä Rautalammilta. Hänen käsissään syntyi varsin pitkälle viimeistelty piirustuksen E61328 mukainen patalevyn aihio. Imukomun sekä ala- ja yläsauman leikkaukset puuttuivat mutta ne oli merkitty. Lisäksi toimitukseen kuuluivat kaikkien myöhempien muutosten osat ja leikkauskohtien merkinnät.

Patalevy_9.2_2016-10-11.jpg

Patalevyn tekemisestä on julkaistu kaksi blogikirjoitusta 13.3.2016 ja 20.10.2016.

Tikkakoskella patalevy viimeisteltiin vastaamaan muutostiedotusta C302 ja piirustusta E61328-I. Korjausselostuksessa, joka on päivätty 30.10.1944, kerrottiin, että MY-14:n patalevyn yläosasta oli tehty irrotettava.

Patalevy katkaistiin yläosasta kahdesta kohdasta ja leikattiin reikä imukomulle. Kiinnitysruuveille tehtiin upotetut reiät ja muutostiedotteen mukaisille katkaisukohdille tehtiin vahvikelistat. Laippamutterit niitattiin paikoilleen ja samoin imukomun aukkoon vahvikelista ja sen päälle nahkainen hankaussuoja.

MY-14_Patalevy_valmis.jpg

Moottoripukki oli muutoin käyttökelpoinen mutta tärinänvaimennuskumit olivat tuhoutuneet ja pultit kadonneet. Kumien holkit olivat sen sijaan kunnostettavissa.

VL Myrsky:n tärinänvaimennuskumit olivat samaa tyyppiä kuin Fokker D.XXI:n Twin Wasp Junior -moottorin yhteydessä käytetyt. Tosin pultin reikä oli isompi, Myrskyssä käytettiin 1/2 tuuman pulttia. Alkuperäistä osaa mallina käyttäen tehtiin piirustus, jonka mukaan tamperelainen Korja-Kumi teki uudet tärinänvaimennuskumit.

Kumien holkit kunnostettiin alkuperäisestä, mutta pultteina, muttereina ja aluslevyinä käytettiin UNF-kierteisiä kauppalaadun tuotteita. Moottoriksi asennettiin ruotsalaisvalmisteinen alkuperäismoottorin kopio STW C3, josta kaavailtiin moottoria MY-14:n keulalle. 653 kg painavan moottorin asennus onnistui trukkia ja DC-yhdistykseltä lainattua nostolenkkiä käyttäen.

MY-14:n moottoriksi yritettiin aluksi saada aito Pratt & Whitney R-1830 SC3-G Twin Wasp -moottori, mutta sellaista ei Suomessa ollut. Vaihtoehtoinen moottori oli DC-3:n moottori, joka oli pitkään seissyt Suomen Ilmailumuseon varastossa. Syksyllä 2016 vaihtoehdoksi nousu ruotsalaisen Saab B 17A -koneiden mukana tullut STW C3 -varamoottori.

MY-14_moottori_STW_C3_IVM_2017.jpg

STW C3 -moottori Tikkakosken pajalla.

"Olin vielä talvella siinä uskossa, että tämä on autenttisin projektiin sopiva Twin-Wasp, mikä maastaa löytyy", kertoi konservaattori Harri Huopainen, mutta sitten selvisi, että moottorista puuttuivat mm. venttiilitankojen suojaputket, suurin osa ilmanohjauslevyistä, venttiilikoneiston suojakotelot ja imuputket. Niiden asentaminen osoittautui liian työlääksi ja erikoistyökaluja vaativaksi.

MY-14_moottori_S1C3-G_IVM_2016.jpg

MY-14:n S1C3-G-moottori Suomen Ilmavoimamuseon näyttelyssä.

Niinpä moottoriksi valittiin DC-3-koneessa ollut S1C3-G-tyypin moottori Suomen Ilmavoimamuseon näyttelystä. Valintaa helpotti se, että lopulta moottorin eroksi alkuperäismoottoriin jäi vain ahtimen määräkorkeus. FAA:n dokumentin A-669 mukaan SC3-G-tyypin moottori muuttuu S1C3-G-tyypin moottoriksi kaatamalla tankkiin 100-oktaanista lentobensiiniä ja muuttamalla sytytysennakkoa. Edes tyyppikilpeä ei tarvitse vaihtaa.

Eli edessä on moottorin irrotus...

Ensimmäinen kuva: Antero Flander, muut: Reino Myllymäki.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14


Kommentit

17.7.2017 12:51  Mika Uusitalo

Onko s1c3-G alunperin dc-yhdistyksen projektin käyttöön luovuttama moottori? Jääkö museoihin näytteille vielä irrallista TW_moottoria?

18.7.2017 13:34  Mika Rautasaari / Ilmavoimamuseo

MY-14 asennetaan Ilmavoimamuseon näyttelyssä ollut moottoriyksilö. DC-yhdistyksen lahjoittama moottori korvannee sen Ilmavoimamuseon näyttelyssä. Vantaalta löytyy myös edelleen jatkossa näyttelystä Twin-Wasp.

18.7.2017 16:36  Reino Myllymäki

Koneeseen alunperinkin tarkoitetun moottoriyksilön alkuperä on epäselvä. DC-yhdistys on kyllä sen projektille lahjoittanut mutta todennäköisesti yhdistys tai Airveteran Oy ei ole sitä koskaan omistanut, vaan moottori lienee Finnairin Suomen Ilmailumuseolle lahjoittama. Moottori on nimittäin ollut näyttelyssä, koska siihen on kiinnitetty esittelykilpi.

Kuten Mika kirjoitti, MY-14 saa moottoriyksilön Ilmavoimamuseon näyttelystä. Tämä moottori ei ole DC-yhdistyksen lahjoittama.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini

Lähettääksesi kommentin sinun tulee kirjoittaa alla oleva merkkijono kenttään