Blogi

Laskutelinemoottorin kytkinrasia

Share |

Torstai 20.7.2017 - Reino Myllymäki


Hiljattain löysin VL Myrskyn käyttö- ja huolto-ohjeista suunnitteluperiaatteen, jota en ollut aiemmin huomannut: "Koneen muussa varustelussa ja käyttölaitteissa on yleensä pyritty normaaliseen hävittäjäkoneille ominaiseen järjestelyyn, välttäen kuitenkin pneumaattisia ja hydraulisia laitteita."

Tuon periaatteen mukaan Myrsky on suunniteltu. Hydrauliikkaa löytyy vain pyöräjarruista ja paineilmaa käytetään vain polttoainesäiliön täyttämiseen lisäpolttoainesäiliöistä. Kaikki muu on mekaanista tai sähköistä. Sähkömoottoreja on vain kolme, Bosch-merkkisessä käsi-inertiakäynnistimessä on sähkömoottori, moottorinsuojuksen kidukset säädetään sähkömoottorin avulla ja kolmas sähkömoottori liikuttaa laskutelineitä ja -siivekkeitä.

VL Myrsky II -entisöintiprojektin johtoryhmän linjausten mukaan laskutelineestä tehdään kyllä toimiva siten, että se voidaan ottaa sisään mutta täydellisen toimivaa siitä ei ole tarkoitus tehdä, osin siksi, että lähes kaikki laskutelinemekanismin osat puuttuvat ja toiseksi siksi, että valtaosan ajastaan kone kuitenkin lepää ala-asennossa olevien laskutelineidensä varassa. Täydellisesti toimiva laskuteline olisi siten vain kallista täydellisyyden tavoittelua.

Kun koneessa on sähkömoottori, on sillä myös kytkimensä ja kytkentänsä. Laskutelinemoottorin kytkinrasia sijaitsee ohjaamon takaosassa lähellä laskutelinemoottoria ja akkutelinettä.

MY-14_Laskutelinemoottorin_kytkinrasia_alkuperainen_720x405.jpg

MY-14:n laskutelinemoottorin kytkinrasia on säilynyt mutta pahoin vääntynyt ja korjauskelvoton. Suomen Ilmavoimamuseon varastosta löytyi kuitenkin ilmeisesti käyttämätön alkuperäinen kytkinrasia ja siihen kansi. Myös kaksi hyväkuntoista Siemens LMS 1-2 -solenoidikytkintä löytyi, toinen Ilmavoimamuseon ja toinen Hallinportti Ilmailumuseon kokoelmista. Kytkinten kannet ja akkuvirran katkaisija löytyivät Ilmavoimamuseon varastoista. MY-14:sta otettiin vain johtimien kytkinlista.

MY-14_Laskutelinemoottorin_kytkinrasia_kytkinlista_720x405.jpg

Kytkinlista purettiin, puhdistettiin fosforihapolla ja LPS -irrotus- ja suojaöljyllä sekä osa jumiutuneista kiinnitysruuveista avattiin. Kytkinlistan bakeliittinen merkintäliuska puhdistettiin ja uudet merkinnät maalattiin valkoisella. Akkukytkimen virityslaitteen osat lasikuulapuhallettiin ja rajoitinvaijeri vaihdettiin uuteen.

MY-14_Laskutelinemoottorin_kytkinrasia_valmis_720x405.jpg

Akkukytkin puhallettiin puhtaaksi soodalla ja siihen vaihdettiin MY-14:n akkukytkimen modifioitu pohjalevy. Samoin solenoidikytkimiin otettiin pohjalevyt MY-14:sta, koska ne oli modifioitu valmiiksi Myrskyä varten. Pohjalevyt oli oiottava ja puhdistettava soodalla.

MY-14_Laskutelinemoottorin_kytkinrasia_ulkoa_720x405.jpg

Kiinnityspannat oiottiin ja lasikuulapuhallettiin sekä suojalakattiin ja maalattiin. Laatikko kansineen puhdistettiin pesuaineliuoksella ja ihmesienellä sekä suojattiin Renaissance-vahalla. Kannen vääntyneet kiinnitysruuvit oiottiin.

MY-14_Laskutelinemoottorin_kytkinrasia_asennus_720x405.jpg

Lopuksi kytkinlaatikko kiinnitettiin paikoilleen.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14


Kommentit

1.7.2020 11.42  Katri

Saiko tämä kansallisuustunnuksekseen hakaristin vai kokardin?


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini