Blogi
MY-14:n valopistoolin putki ja panoslaatikkoSunnuntai 27.6.2021 - Reino Myllymäki MY-14:n valopistoolin kiinnitys- ja laukaisuputki on säilynyt, tosin ruostuneena. Kiinnikkeet ovat vuosien saatossa rikkoontuneet. Valopanoslaatikko ei ole säilynyt. Säilynyt valopistoolin kiinnitys- ja laukaisuputki puhdistettiin ruosteesta lasikuulapuhaltamalla. Uudet kiinnikkeet tehtiin piirtustuksen mukaisesti. Putki ja kiinnikkeet suojattiin Isotrolilla ja maalattiin sävyyn RAL 7005. Putken alkupään nahkainen pehmuste oli kovettunut hauraaksi, joten tehtiin uusi nahkapehmuste ja kiinnitettiin se alumiininiiteillä putkeen. Putken läpiviemisestä alamuodostuksen läpi ei ole säilynyt piirustusta. Niinpä se tehtiin museossa olevan Fokker D.XXI FR-110:n mallin mukaisesti. Alamuodostuksen vaneriin liimattiin sisäpuolelle 6,5 mm vanerivahviste. Siihen ruuvattiin ulkopuolelta alumiininen rengas messinkiruuveilla. Renkaan alle tuli nahkatiiviste putken ympärille. Valopanoslaatikosta ei myöskään ole säilynyt piirustusta, mutta valokuvien perusteella VL Humun valopanoslaatikko näyttää vastaavalta sillä erotuksella, että Myrskyssä ei siinä ollut kantta. Niinpä uusi valopanoslaatikko tehtiin Humun laatikkoa mallina käyttäen uudesta alumiinista ja anodisoitiin. Valopanosten pidinhuopa ja pohjapehmuste tehtiin Humun mallin mukaan. Laatikko maalattiin sävyyn RAL 7005 ja laatikon yläosaan tehtiin merkintämaalaukset vihreällä, punaisella ja valkoisella kuten Humussa. Valopanoslaatikko asennettiin piirustuksen mukaiselle paikalleen kiinnittäen se puuruuveilla kylkimuodostuksen vaakarimaan ja koneruuveilla teräskiinnikkeeseen. Kuvat: Suomen Ilmavoimamuseo |
Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, VL Myrsky, MY-14 |
|
28.6.2021 11.07
Seppo Kohonen
Olisi kiinnostavaa myös tietää, mihin valomerkkejä käytettiin? Oliko noille eri väreille joku vakiomerkitys vai sovittiinko ne etukäteen tehtäväkohtaisesti? |
29.6.2021 14.48
Jussi Harola
Jatkosodan aikana käytettiin kahdentyyppisiä panoksia. Saksalaiset ESN-panokset toimivat omakonetunnuksena. Päivittäin vaihtuvia panoksia oli käytössä ajankohdasta riippuen 5-6 erilaista. Erona oli panoksen sisältämien punaisten ja valkoisten tähtien määrä. |
Every time I review this blog I am more and more impressed with the complexity of the Myrsky design and the exacting completeness of the restoration. Fantastic work and I think is setting standards for research and craftsmanship that other museums and restorers will follow.