Blogi

MY-14:n kylmäkäynnistyslaite

Share |

Keskiviikko 30.6.2021 - Reino Myllymäki


VL Myrskyn käyttö- ja huolto-ohjeessa on lyhyt maininta voitelujärjestelmän kohdalla: "Tyhjennyshana on varustettu venttiilillä polttoaineen sekoittamista varten voiteluaineeseen. Jos tätä venttiiliä ei käytetä, poistetaan kaasuttimen ja tyhjennyshanan välinen putki sekä suljetaan ruuvitukset kartiotulpalla DIN 7610 NW 4 ja mutterilla DIN 7606, kierre M 12 x 1,5".

MY-14:n kylmäkäynnistyslaitteesta oli jäljellä vaijerin päätteet tulilevystä ja ohjaamosta, ohjaamon kilpi "Voiteluaineen ohennus" ja lyhyt pätkä vaijeria jatkosliittimineen.

Alkuperäiset vaijerin suojaputken pääteosat lasikuulapuhallettiin ruosteesta, suojattiin Isotrolilla ja maalattiin sävyyn RAL 7005. Uusi suojaputki tehtiin kangaspintaisesta vaijerinsuojaputkesta, joka piirustuksen mukaisesti tinattiin kiinni päätteisiin. Puuttuva kehräpyörän kannake tehtiin piirustuksen mukaisesti, mutta sopiva kehräpyörä löytyi Ilmavoimamuseon varastosta.

IVM_2021-06-30-1.jpg

Uusi vaijeri asennettiin piirustuksen ja alkuperäisten vaijerin jäänteiden mukaisesti. Alkuperäiset jatkoskappaleet puhdistettiin ja juotettiin vaijeriin tinalla. Alkuperäinen kiristävä jännelukko oli säilynyt paikallaan öljyhanassa ja voitiin ottaa käyttöön. Puuttuva kylmäkäynnistyslaitteen käyttönuppi sorvattiin piirustuksen mukaisesti alumiinista ja anodisoitiin. Ohjekilpi puhdistettiin ja ohjeteksti maalattiin uudelleen.

IVM_2021-06-30-2.jpg

IVM_2021-06-30-3.jpg

MY-14:n yksilöpapereiden mukaan kylmäkäynnistyslaitetta ei otettu käyttöön epävarman toiminnan vuoksi, vaan öljyhanaan liittyvä polttoaineputki oli irroitettu ja liittimet tulpattu. Tämän vuoksi polttoaineputki jätettiin asentamatta ja tulpat paikoilleen.

Kuvat: Suomen Ilmavoimamuseo.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, VL Myrsky, MY-14


Kommentit

1.7.2021 8.27  Jouni Penttilä

Vielä olisi mukava saada juttu VL Myrskyn ohjaamon tuuletus-, ja lämmitys järjestelmästä. Kuuleman mukaan kesällä oli ohjaamo vähän liiankin kuuma.

1.7.2021 9.54  Reino Myllymäki

Myrskyn prototyypissä oli lämmityslaite, joka purettiin pois tarpeettomana. Moottori lämmitti riittävästi ja - kuten toteatkin - joskus liikaakin.

Tuuletusilma otettiin siiven oikeanpuoleisesta tyvestä ja sitä johdettiin kaksihaaraisen alumiiniputken välityksellä jalkatilaan ja kasvoille. Putkessa oli venttiili ja sille säätövipu ohjaamossa.

Muutoin tuuletus perustui kuomun avaamiseen lennolla. Usein nousu ja lasku tapahtuivat kuomu avoimena, mikä viittaa siihen, että lämmintä oli.

1.7.2021 10.48  Mika Rautasaari / Ilmavoimamuseo

Tuuletusjärjestelmän entisöinti on lähes valmis, joten siitäkin saadaan juttua tänne lähiaikoina.

Erillistä ohjaamon lämmitintä ei tosiaan ollut, mutta ohjaamossa oli liitäntä lämpöpuvulle, eli lämpövastuksilla varustetulle lentohaalarille.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini