Blogi

Kidustöitä Tikkakoskella

Share |

Maanantai 17.10.2022 - Reino Myllymäki


Kun Mikkelin-reissuun lisättiin Kyösti "Kössi" Karhilan sota-arkun kuljetus Katajanokalta Ilmavoimamuseoon Tikkakoskelle, tarjoutui mahdollisuus piipahtaa museon "korjaamolla" eli entisöintitilassa katsomassa ja keskustelemassa Myrskyn entisöinnistä avustavan konservaattori Antti Lappalaisen kanssa.

Työn alla viime aikoina on ollut pääkytkintaulu, josta on ollut juttua hiljakkoin, ja moottorin jäähdytyskidukset. Nehän olivat aikanaan varsin edistyksellinen konstruktio, sillä ne liikkuivat koneen pituussuuntaan, eivätkä auki ollessaan lisänneet koneen ilmanvastusta. Historiallisten dokumenttien mukaan konstruktioon idea oli saatu Junkers Ju 88 -koneen kiduksista, joskin tässä pommikoneessa kidukset kyllä aukesivat ulospäin, ainakin valokuvien mukaan.

IVM_blogi_2022-10-17-01.jpg

Myrskyn kiduksista on jäljellä lähinnä kidusmoottorin osia ja joitakin laakeripesiä, eli paljon on tehty ja joudutaan tekemään uustuotantona. Suuri kokonaisuus on itse kiduslevyt, jotka päältä päin katsottaessa näyttävät yksinkertaisilta, mutta ovat varsin monimutkaisia kokonaisuuksia.

IVM_blogi_2022-10-17-02.jpg

Moottoripellityksen tukikehiin tukeutuva kiduskoneisto toimii siten, että kidusmoottori siirtää pyörivän liikkeen akselin ja ketjun välityksellä ruuveille, jotka pyöriessään liikuttavat kiduksia pituussuuntaisten akselien varassa. Kidukset voidaan jättää mihin tahansa asentoon ääriasentojensa välissä.

IVM_blogi_2022-10-17-03.jpg

Kiduskoneiston osien sovitusta ja asennusta varten moottorin pakoputket on täytynyt irrottaa, niin ahdasta moottorin ympärillä alkaa olla. Ylläolevassa kuvassa näkyy lattialla edustalla myös edellä mainitut kidusakselit.

IVM_blogi_2022-10-17-04.jpg

Konekiväärien kohdalla kidukset ovat varsin "mielenkiintoisen" muotoisia. Kuvassa puuseppä/artesaani Mika Rautasaaren kädessä on keväällä puusta jyrsitty kiduksen muotti tai lesti, jonka pohjalta tehdään juuri tuo kidusten osa, joka on konekiväärin kohdalla.

Loppusuora MY-14:n entisöinnissä häämöttää.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, VL Myrsky, MY-14


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini