Blogi

Tilannepäivitystä Tikkakoskelta

Maanantai 30.9.2024 - Reino Myllymäki

VL Myrsky II MY-14:n runko on ollut jo jonkin aikaa maalauksessa Tikkakoskella Haklog ky:n tiloissa. Tässä muutama kuva 19.9.2024 tilanteesta.

Myrsky_2024-09-19-01.jpg

Myrsky_2024-09-19-02.jpg

Myrsky_2024-09-19-03.jpg

Myrsky_2024-09-19-04.jpg

Myrsky_2024-09-19-05.jpg

MY-14:n siivet tulivat Puolustusvoimien kuljetuksessa Tikkakoskelle 18.9.2024. Niin siipipuoliskot kuin muutkin osat oli Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhon Myrsky-ryhmä pakannut trukkilavoille. Siipipuoliskot kulkivat lavetilla, muut osat kapellityyppisellä perävaunulla. Osat purettiin 19.9.2024 aamulla trukkipiikein varustetulla kuormaajalla.

Myrsky_2024-09-19-11.jpg

Myrsky_2024-09-19-12.jpg

Myrsky_2024-09-19-13.jpg

Viimeiset metrit siipipuoliskot kulkivat Suomen Ilmavoimamuseon entisöintitilaan käsivoimin.

Myrsky_2024-09-19-21.jpg

Myrsky_2024-09-19-22.jpg

Myrsky_2024-09-19-23.jpg

Nyt MY-14 runko, siipi sekä pyrstön vakaajat ja peräsimet ovat Tikkakoskella Ilmavoimamuseon entisöintiryhmällä. Loppusuora alkaa ja Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhon Myrsky-ryhmä siirtyy MY-5:n runkoon ja koesiipeen perustuvan "Demo-Myrskyn" rakentamisen pariin.

Kuvat: Jorma Laakkonen

2 kommenttia . Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, VL Myrsky, MY-14, Ilmavoimamuseo

Tilannepäivitystä Tikkakoskelta

Sunnuntai 26.5.2024 - Reino Myllymäki

Keski-Suomeen suuntautunut reissu lauantaina 18.5.2024 mahdollisti poikkeamisen Suomen Ilmavoimamuseolla keskellä museon Ilmailun iloa -lastenpäivää.

Blogi_2024-05-18-01.jpg

Hiljattain valmistuneita työkohteita ovat takarungon vanerointi, pääkytkintaulu ja nyt myös imukomu, joka vierailuhetkellä oli vielä osin kesken.

Blogi_2024-05-18-02.jpg

Työtä tehdään NACA-renkaan, imutorven ja moottorin suojapeltien kanssa. NACA-renkaan suulla ollut ympyrän muotoon väännetty alumiiniputki on sahattu auki, jotta lopputuloksesta tulee mahdollisimman piirustustenmukainen. Myös konekiväärien lieskaputkien ja ilmatorven läpivientien osalta on ollut sovitustöitä.

Blogi_2024-05-18-03.jpg

Blogi_2024-05-18-04.jpg

Tiistaikerhon Myrsky-ryhmän tekemä moottorinsuojuksen alaosa odottaa sovitusta Tikkakoskella tehtävään yläosaan, joka on vielä aihioina.

Blogi_2024-05-18-05.jpg

Rungon oikeanpuoleinen siiven tyvipellin aihiot on tullut Antero Flanderilta työstettynä Tikkakoskella ja seuraavana vaiheena on aihioiden hitsaaminen yhteen. Tässä kohtaa on jälleen kerran ihmeteltävä Valtion Lentokonetehtaan suunnittelijoiden ajatuksenjuoksua sikäli, että Myrskyssä kriittiset muokkaukset on tehty varsin suuriin alumiinikappaleisiin, kun esimerkiksi Hawker Hurricanen siiven ja rungon tyvipellin jättöreunan muokkaus on tehty varsin pienikokoiseen kappaleeseen, mikä tuntuu järkevältä.

Blogi_2024-05-18-06.jpg

Blogi_2024-05-18-07.jpg

MY-14:n entisöinti- ja rakennustyöt ovat loppusuoralla. Julkistamista on suunniteltu elokuulle 2024, mutta tässä vaiheessa on vielä epävarmaa, riittävätkö tekijöiden työtunnit tuohon aikatauluun. Kesän jälkeen olemme viisaampia.

Kuvat: Reino Myllymäki.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, VL Myrsky, MY-14, Ilmavoimamuseo

MY-14:n imukomu

Perjantai 24.5.2024 - Mika Rautasaari ja Reino Myllymäki

Imukomuksi kutsutaan moottorin ilmanottojärjestelmän osaa, joka VL Myrskyn tapauksessa on alumiinista valettu osa. Se kiinnittyy toisesta päästään kaasuttimeen ja toisesta päästään NACA-renkaasta tulevaan ilmatorveen. Koska Myrskyn imukomu ei ollut säästynyt, sellainen oli tehtävä.

Ikaalisten käsi- ja teideteollisessa oppilaitoksessa imukomu 3D-mallinnettiin piirustuksista, jonka jälkeen sulatuskelpoisesta muovista 3D-tulostettiin valumalli, johon asennettiin valu- ja kaasukanavat. Kokonaisuus valettiin kipsiin, valumalli sulatettiin pois ja sen jättämään tilaan valettiin kevytmetalliseosta.

Vantaalla Tiistaikerhon Myrsky-ryhmä poisti valuaihioista valu- ja kaasukanavat ja teki muutostöitä. Imukomun siirryttyä Tikkakoskelle siitä hiottiin 3D-tulostamisesta aiheutuneita pintatekstuureja ja joitakin muotovirheitä pois.

IVM_2024-05-24-01-02.jpg

Imuilman lämmitysluukun laakeripesät osoittautuivat pienemmiksi kuin piirustusten mukaan piti olla, joten ne sahattiin pois. Tilalle sorvattiin ja hitsattiin uudet laakeripesät. Luukkuun tehtiin piirustusten mukainen kääntövipu.

IVM_2024-05-24-03-04.jpg

Valuosan pinnat lasikuulapuhallettiin ja maalattiin mustaksi. Valuaihion kutistuman takia imukomu jäi noin 3 mm liian matalaksi, jonka vuoksi imukomulle jyrsittiin duralumiinista vastaavan korkuinen korokerengas.

IVM_2024-05-24-05-06.jpg

Imuilman lämpötila-anturin aukkoon asennettiin peitelevy, koska MY-14:ssä ei ollut imuilman lämpötila-anturia vaan seoksen lämpötilaanturi asennettuna. Jousikuormitettu ylipaineluukku tehtiin piirustusten mukaan alumiinista. Jousina käytettiin varastosta löytyneitä, joskin hieman alkuperäisiä löysempiä jousia.

IVM_2024-05-24-07.jpg

Imukomun ja kaasuttimen väliin tuleva suojaverkko löytyi Ilmavoimamuseon varastosta. Suojaverkon molemmin puolin tuli kumitiiviste, joista toisena käytettiin alkuperäistä suojaverkossa kiinni ollutta tiivistettä, toinen tehtiin uudesta kumista.

IVM_2024-05-24-08-09.jpg

Paikalle asennettuun imukomuun kiinnitettiin imuilman lämmitysluukun käyttötanko kiinnikkeineen sekä sammutinjärjestelmän suutin.

Kuvat: Suomen Ilmavoimamuseo.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, VL Myrsky, MY-14, Tiistaikerho, Ilmavoimamuseo