VL Myrsky II -entisöintiprojektin johtoryhmän päätöksiä

24.08.2014

VL Myrsky II -entisöintiprojektin johtoryhmä kokoontui torstaina 14.8.2014 Suomen Ilmailumuseolla, Vantaalla.

Muutoksia projektiorganisaatiossa

Projektisihteerinä toiminut Toni Nyström siirtyy projektin tiedotustehtäviin auttamaan projektitiedottaja Reino Myllymäkeä.

Projektisihteeriksi tulee konservaattoriopiskelija Polina Semenova, joka ottaa vastuulleen projektitoimiston tehtävät projektijohtajan apuna. Polinalla on kokemusta järjestötoiminnasta ja hän on erityisesti kiinnostunut suomalaisen historian tutkimuksesta ja perinteiden säilymisestä.

Johtoryhmä kiittää Tonia hänen panoksestaan projektisihteerinä ja toivottaa onnea sekä Tonille että Polinalle heidän uusissa tehtävissään!

MY-14 entisöidään sodanaikaiseen kuntoon

MY-14:ssä oli valmistuessaan 31.7.1944 erittäin todennäköisesti ns. B-siipi. B-siipeen on olemassa vain osittainen piirustussarja; sen sijaan C-siiven piirustussarja on täydellinen. B-siipi ja C-siipi vastaavat toisiaan sekä ulkomittojensa että aerodynaamisten ominaisuuksiensa osalta.

Johtoryhmä päätti, että MY-14 rakennetaan sodanaikaiseen kuntoon, jolloin kone saa B-siiven. Koska kuitenkaan kaikkia B-siiven piirustuksia ei ole, puutteiden osalta siipi rakennetaan C-siiven piirustuksia käyttäen.

Entisöitävään koneeseen tulee diagonaalivaneria

VL Myrskyn siiven rakenteissa käytettiin aikanaan jonkin verran ns. diagonaalivaneria, jossa viilujen syysuunnat ovat 45 astetta vanerilevyjen sivujen suhteen. VL Myrskyn rakentamisen aikohin diagonaalinen lentokonevaneri oli valmistuksessa ja lentokonevaneria valmistettiin muutenkin suurempina levykokoina kuin nykyään.

Nyt diagonaalivaneri on poistunut tuotannosta eikä sitä saa muuten kuin sahaamalla tavallisesta lentokonevanerista. Koska suurimmat valmistuksessa olevat lentokonevanerilevyt ovat sivumitoiltaan 1 550 mm, kovin suuria diagonaalivanerikappaleita ei enää voi valmistaa ja pienten diagonaalivanerikappaleiden valmistaminen puolestaan johtaa tarpeettoman suuriin materiaalihukkiin.

Päätettiin, että MY-14:n siiven rakentamisessa tullaan käyttämään diagonaalivaneria kohdissa, joissa se rakenteellisista syistä on perusteltua. Koska valmistuvasta koneesta tulee staattinen museokappale, kysymykseen tulee lähinnä siipisalkojen väli laskutelineiden väliseltä alueelta siiven ala- ja yläpinnassa. Näissä kohdissa diagonaalivaneria on käytetty myös alkuperäisessä Myrskyssä.

Siipi tehdään kaksiosaiseksi mahdollisimman huomaamattomin lisärakentein

Koska on odotettavissa, että Myrskyä tullaan siirtämään esimerkiksi eri ilmailumuseoiden välillä ja koska kokemuksesta tiedetään (esim. VL Humyn yhteydessä) 11-metrisen ja satoja kiloja painavan siiven kuljetus ja käsittely museo-olosuhteissa hyvin hankalaksi, entisöitävän koneen siivestä on päätetty tehdä kaksiosainen.

Siipi päätettiin jakaa kahteen osaan koneen keskilinjalta, joka on samalla siiven V-kulman muutoslinja. Etusalon etu- ja takapuolelle sekä takasalon takapuolelle asennetaan 1 200 mm pitkät teräslatat siipi-runko-liitoskohtien välille. Lattojen ja salkojen läpi tulee yhteensä kahdeksan pulttia, joista neljä on olemassaolevien siipi-runko-liitosten pultteja ja toiset neljä tyvikaarien kainalolevyjen läpi kulkevia pultteja.

Jotta siipien yhteenkytkemisvaiheessa latat ja pultit saadaan menemään paikalleen, salkojen uloimpiin uumiin tulee vaneriset hahlot ja teräspultteja varten puurakenteisiin siipisalkoihin asennetaan ohjausputket. Jotta siipisaloista tulisi poikkileikkausmitoiltaan alkuperäisten kokoiset, siipisalkojen sisärakenteeseen joudutaan tekemään pieni muutos.

Liitosrakenteen takia ei koneeseen tarvitse tehdä yhtään lisäluukkua, vaan liitospulttien asentaminen voidaan tehdä laskutelinekuilujen kautta. Siiven kaksiosaisuus näkyy ainoastaan saumana koneen alapinnalla ja tarvittaessa tämäkin sauma voidaan peittää.

Reino Myllymäki

19.08.2015Malmin 38 000 ilmailun ystävästä riitti VL Myrskyllekin
14.08.2015Viikonlopuksi Malmille!
05.08.2015Malmin kontit saapuivat
27.07.2015VL Myrsky Malmilla 15.-16.8.2015
20.07.2015VL Myrskystä suurin kokoonpano sitten vuoden 1965
15.07.2015VL Myrsky II esillä Jämi Fly In & Warbirds -tapahtumassa 18.-19.7.2015 Keski-Suomen Ilmailumuseon osastolla
14.07.2015Jeesin juttu: Nuorten tekemä animaatio julkistettiin ilmailumuseossa
10.07.2015Myrsky-animaatioelokuva sai raikuvat aplodit
24.06.2015Myrsky-animaatioelokuva ensi-illassa ti 30.6.2015 klo 14
22.06.2015VL Myrsky - Historia ja entisöinti 2015 -julkaisu saatavilla
18.06.2015Myrsky, Tuuli, Sade ja Turku...
01.06.2015VL Myrsky II -entisöintiprojektin päätöksiä
31.05.2015VL Myrsky - Historia ja entisöinti 2015 -julkaisu ilmestyy 6.6.2015
30.05.2015VL Myrsky II -entisöintiprojekti esillä Turku Air Show:ssa 6.-7.6.2015
20.05.2015 12.00Vastoinkäymisiä MY-14:n pyrstön korjaamisessa
19.05.2015Liima-analyysin tulokset valmistuneet
17.04.2015Myrskyn siipikaarien leikkaus alkaa maanantaina 20.4.2015
14.04.2015Lentävä Myrsky tulee sittenkin?
08.04.2015MY-14:n runkokehikko ja moottoripukki lähtee 14.4.2015 Tikkakoskelle
20.03.2015VL Myrsky II -entisöintiprojekti esillä Karjalan Lennoston Killan vuosikokouksessa
12.03.2015Ainutlaatuisen VL Myrsky -hävittäjän entisöinti etenee Patrian tukemana
07.03.2015Hylyistä Helmiksi -näyttelyn Myrsky-osastolle päivitys
02.03.2015Ilmailumuseoyhdistys etsii vapaaehtoista tutkimaan Myrskyn liimausasiaa
04.02.2015VL Myrsky ja sen entisöintiprojekti Tekniikan Historia -lehdessä
01.02.2015VL Myrsky II -entisöintiprojekti oli hyvin esillä Keski-Suomen Ilmailumuseossa
23.01.2015Myrskyprojekti hyvin aikataulussa
08.01.2015Ostamalla Myrsky-kalenterin tai -kangasmerkin tuet VL Myrsky II -entisöintiprojektia
30.12.2014Hylyistä Helmiksi -näyttely jatkuu maaliskuulle
11.12.2014MY-14:n runkokehikko nähtävillä Hylyistä helmiksi -erikoisnäyttelyssä
11.12.2014MY-14:n osia tullut hiekkapuhalluksesta
10.12.2014Kaksi VL Myrsky II -tietoiskua tarjolla lauantaina 13.12.2014
10.12.2014VL Myrsky II -kangasmerkki myyntiin
27.10.2014Myrsky-työt etenevät kahdella rintamalla
21.10.2014VL Myrsky II -entisöintiprojektin tukijat -sivu on julkaistu
20.10.2014VL Myrsky II -projekti esillä Ilmailuharrastuspäivänä 25.10.2014
04.10.2014VL Myrsky kiinnosti 1944 Torjuntavoitto -tapahtumassa
17.09.2014VL Myrsky esillä Suomen Ilmailumuseon 1944 Torjuntavoitto -tapahtumassa 4.10.2014
04.09.2014Myrskyn siipijigin rakentaminen alkoi Vantaan Ammattiopisto Variassa
25.08.2014Hylyistä Helmiksi -näyttelyn Myrsky-nurkkausta täydennetty
24.08.2014VL Myrsky II -entisöintiprojektin johtoryhmän päätöksiä
15.08.2014Miksi Matti Patteri siirtyi autoista lentokoneisiin?
19.07.2014VL Myrsky II -entisöintiprojekti kiinnosti Jämillä
03.07.2014Myös keräyslippaan kautta voit tukea VL Myrsky II -entisöintiprojektia
27.06.2014VL Myrsky II -projektille arvokasta materiaalia
16.06.2014Entisöitävästä VL Myrsky II:sta tulee MY-14
14.06.2014VL Myrsky II -entisöinti esillä Jämi Fly In -tapahtumassa
10.06.2014VL Myrsky II -tunnistusopas löytyy tuoreesta Feeniksistä
05.06.2014VL Myrsky II:n runkokehikko saapui Vantaalle
29.05.2014Myrskyn siiven metalliosia löytynyt
28.05.2014VL Myrsky II -entisöintiprojekti esillä Hylyistä helmiksi -erikoisnäyttelyssä 29.5.2014-6.1.2015
23.05.2014Myrsky esillä Helsinki Fly In -tapahtumassa 24.5.2014
23.04.2014Patriasta VL Myrsky II -entisöintiprojektin päätukija
04.04.2014Mielenkiintoisia kysymyksiä ja jonkinlaisia vastauksia
22.03.2014Myrskyn entisöinti kiinnostaa
20.03.2014VL Myrsky II -entisöinnille rahankeräyslupa
12.03.2014Väritettävän Myrsky-kuvan äänestys päätyi tasatulokseen
12.03.2014Myrsky-projekti esillä Ilmailukirjallisuuspäivillä
14.02.2014MY-10:n runko siirtyi museon tiloihin
28.01.2014Myrsky-kuvia projektin käyttöön
27.11.2013Blogi avattu!
23.11.2013Kysymyspalstat avattu VL Myrsky II:n entisöinnin sivustolle
21.11.2013VL Myrsky kiinnosti IMY:n jäsenillassa 20.11.2013
09.11.2013VL Myrsky II -entisöntiprojekti esillä IMY:n jäsenillassa 20.11.2013
08.11.2013VL Myrsky II:n entisöinnin info -road show