Myrskyn siipikaarien leikkaus alkaa maanantaina 20.4.2015

17.04.2015

MY-14:n siipikaarien leikkaus alkaa maanantaina 20.4.2015 Prolaser Oy:ssä Riihimäellä. Siipikaarien leikkaus tehdään laserleikkauksena. Aiemmin on harkittu vesisuihkuleikkausta mutta nyt siis päädyttiin laserleikkaukseen. Kun leikattavana on ohut koivuvaneri, molemmissa leikkaustavoissa on omat riskinsä.

Ensinnä leikattavaksi menevät siipikaarien uumien keskiosat eli siipisalkojen väliset osat. Leikattavia vanerikappaleita on yhteensä 75 kpl. Leikkauksessa käytettävät tiedostot on Matti Patteri muokannut alkuperäisistä siipiprofiileista pintavanerien paksuuden muun muassa vähentämällä. Siipikaarien etu- ja takaosien osalta työ on vielä tekemättä.

hiomakone_combo_2-3_koko_640x320px.jpg

Vasemmanpuolisessa kuvassa viistohiomakone ja oikeanpuoleisessa hiottu vanerin viistoliitos. Kuvat: Jorma Laakkonen.

my-14_siiven_takasalon_liitosdetalji_kohdassa_540_mm_mp.jpg

Siiven takasalon liitosdetalji 540 mm kohdalta. Myrskyn 11-metrinen siipi jaetaan kahteen puoliskoon, jotka kiinnitetään toisiinsa lattateräksin ja pultein. Liitoskohdissa paarteiden ja uumavanerien välinen tila täytetään 12 mm koivuvanerilla. Muualla täytettä ei ole. Matti Patterin suunnittelemassa detaljissa näkyy selvästi paarteiden lamellimainen rakenne (osa lamelleista on koivuvaneria, osa massiivimäntyä) ja kolme vanerirakenteista uumaa.

Siipisalkojen uumavanerien sahaukset ovat myös alkaneet. Koska siipisalkoja on kaksi yhteispituudeltaan liki 22 metriä ja kotelopalkkityyppisissä siipisaloissa on kolme uumaa, uumavanerikaistaa tarvitaan 66 metriä. Tällaiseen määrään tarvitaan viisteliitoksilla toisiinsa liitettäviä vanerikappaleita suuri määrä. Viisteliitoksiin tarvittavan koneen Matti Patteri on rakentanut ammattiopisto Varian lahjoittamasta 1950-luvun nauhahiomakoneesta, johon on rakennettu työstöpöytä ja koneellinen syöttö. Viistohiomakone nopeuttaa työskentelyä huomattavasti.

siiven_rakennusjigin_hitsausta_variassa_2014.jpg

Jigiä kootaan ammattiopisto Variassa, vasemmalla Matti Patteri. Kuva: Jukka Köresaar.

siiven_rakennusjigin_pyt_2014-11-04.jpg

Jigipöytä on tukeva, tuleehan siipi painamaan 240 kg ilman laskutelinettä. Kuva: Reino Myllymäki.

Siipisalkojen ja -kaarien rakentaminen on siis vielä alkutekijöissään. Siivet tullaan kokoamaan metallirakenteisessa jigissä, jonka Matti Patteri on suunnitellut. Jigiä varten rakennettu jigipöytä on sen sijaan varsin tukevaa tekoa, tuleehan 5,5-metrinen siiven puolikas painamaan valmiina ja ilman laskutelinettä liki 240 kg. Jigi ja jigipöytä on rakennettu ammattiopisto Varian metalliosastolla ja viimeistelty Tiistaikerhossa.

Syksy 2014 kului hyvin pitkälle jigin, jigipöydän ja viistohiomakoneen parissa eli edellytysten luonnissa, vuosi 2015 tuo mukanaan edistystä itse siiven rakentamiseen. Siipisalkojen paarteiden koivuvaneri- ja massiivimäntyliuskojen sahaukset, höyläykset ja liitosviisteiden sahaukset alkavat ammattiopisto Varian puupuolella kuluvana keväänä ja syksylle on aikataulutettu siipien laitekiinnitysten vaatimien porauksien vuoksi rakennettavien jigien valmistus. Siipityöt Tiistaikerhossa tulevat jatkumaan läpi kesän.

Reino Myllymäki

19.08.2015Malmin 38 000 ilmailun ystävästä riitti VL Myrskyllekin
14.08.2015Viikonlopuksi Malmille!
05.08.2015Malmin kontit saapuivat
27.07.2015VL Myrsky Malmilla 15.-16.8.2015
20.07.2015VL Myrskystä suurin kokoonpano sitten vuoden 1965
15.07.2015VL Myrsky II esillä Jämi Fly In & Warbirds -tapahtumassa 18.-19.7.2015 Keski-Suomen Ilmailumuseon osastolla
14.07.2015Jeesin juttu: Nuorten tekemä animaatio julkistettiin ilmailumuseossa
10.07.2015Myrsky-animaatioelokuva sai raikuvat aplodit
24.06.2015Myrsky-animaatioelokuva ensi-illassa ti 30.6.2015 klo 14
22.06.2015VL Myrsky - Historia ja entisöinti 2015 -julkaisu saatavilla
18.06.2015Myrsky, Tuuli, Sade ja Turku...
01.06.2015VL Myrsky II -entisöintiprojektin päätöksiä
31.05.2015VL Myrsky - Historia ja entisöinti 2015 -julkaisu ilmestyy 6.6.2015
30.05.2015VL Myrsky II -entisöintiprojekti esillä Turku Air Show:ssa 6.-7.6.2015
20.05.2015 12.00Vastoinkäymisiä MY-14:n pyrstön korjaamisessa
19.05.2015Liima-analyysin tulokset valmistuneet
17.04.2015Myrskyn siipikaarien leikkaus alkaa maanantaina 20.4.2015
14.04.2015Lentävä Myrsky tulee sittenkin?
08.04.2015MY-14:n runkokehikko ja moottoripukki lähtee 14.4.2015 Tikkakoskelle
20.03.2015VL Myrsky II -entisöintiprojekti esillä Karjalan Lennoston Killan vuosikokouksessa
12.03.2015Ainutlaatuisen VL Myrsky -hävittäjän entisöinti etenee Patrian tukemana
07.03.2015Hylyistä Helmiksi -näyttelyn Myrsky-osastolle päivitys
02.03.2015Ilmailumuseoyhdistys etsii vapaaehtoista tutkimaan Myrskyn liimausasiaa
04.02.2015VL Myrsky ja sen entisöintiprojekti Tekniikan Historia -lehdessä
01.02.2015VL Myrsky II -entisöintiprojekti oli hyvin esillä Keski-Suomen Ilmailumuseossa
23.01.2015Myrskyprojekti hyvin aikataulussa
08.01.2015Ostamalla Myrsky-kalenterin tai -kangasmerkin tuet VL Myrsky II -entisöintiprojektia
30.12.2014Hylyistä Helmiksi -näyttely jatkuu maaliskuulle
11.12.2014MY-14:n runkokehikko nähtävillä Hylyistä helmiksi -erikoisnäyttelyssä
11.12.2014MY-14:n osia tullut hiekkapuhalluksesta
10.12.2014Kaksi VL Myrsky II -tietoiskua tarjolla lauantaina 13.12.2014
10.12.2014VL Myrsky II -kangasmerkki myyntiin
27.10.2014Myrsky-työt etenevät kahdella rintamalla
21.10.2014VL Myrsky II -entisöintiprojektin tukijat -sivu on julkaistu
20.10.2014VL Myrsky II -projekti esillä Ilmailuharrastuspäivänä 25.10.2014
04.10.2014VL Myrsky kiinnosti 1944 Torjuntavoitto -tapahtumassa
17.09.2014VL Myrsky esillä Suomen Ilmailumuseon 1944 Torjuntavoitto -tapahtumassa 4.10.2014
04.09.2014Myrskyn siipijigin rakentaminen alkoi Vantaan Ammattiopisto Variassa
25.08.2014Hylyistä Helmiksi -näyttelyn Myrsky-nurkkausta täydennetty
24.08.2014VL Myrsky II -entisöintiprojektin johtoryhmän päätöksiä
15.08.2014Miksi Matti Patteri siirtyi autoista lentokoneisiin?
19.07.2014VL Myrsky II -entisöintiprojekti kiinnosti Jämillä
03.07.2014Myös keräyslippaan kautta voit tukea VL Myrsky II -entisöintiprojektia
27.06.2014VL Myrsky II -projektille arvokasta materiaalia
16.06.2014Entisöitävästä VL Myrsky II:sta tulee MY-14
14.06.2014VL Myrsky II -entisöinti esillä Jämi Fly In -tapahtumassa
10.06.2014VL Myrsky II -tunnistusopas löytyy tuoreesta Feeniksistä
05.06.2014VL Myrsky II:n runkokehikko saapui Vantaalle
29.05.2014Myrskyn siiven metalliosia löytynyt
28.05.2014VL Myrsky II -entisöintiprojekti esillä Hylyistä helmiksi -erikoisnäyttelyssä 29.5.2014-6.1.2015
23.05.2014Myrsky esillä Helsinki Fly In -tapahtumassa 24.5.2014
23.04.2014Patriasta VL Myrsky II -entisöintiprojektin päätukija
04.04.2014Mielenkiintoisia kysymyksiä ja jonkinlaisia vastauksia
22.03.2014Myrskyn entisöinti kiinnostaa
20.03.2014VL Myrsky II -entisöinnille rahankeräyslupa
12.03.2014Väritettävän Myrsky-kuvan äänestys päätyi tasatulokseen
12.03.2014Myrsky-projekti esillä Ilmailukirjallisuuspäivillä
14.02.2014MY-10:n runko siirtyi museon tiloihin
28.01.2014Myrsky-kuvia projektin käyttöön
27.11.2013Blogi avattu!
23.11.2013Kysymyspalstat avattu VL Myrsky II:n entisöinnin sivustolle
21.11.2013VL Myrsky kiinnosti IMY:n jäsenillassa 20.11.2013
09.11.2013VL Myrsky II -entisöntiprojekti esillä IMY:n jäsenillassa 20.11.2013
08.11.2013VL Myrsky II:n entisöinnin info -road show