Liima-analyysin tulokset valmistuneet19.05.2015 Liittoutuneet tuhosivat pommittamalla Saksan ainoan fenoliformaldehydihartsitehtaan (Th. Goldschmidt) vuonna 1943. Th. Goldschmidt uutti fenoliformaldehydihartsia ohueeseen silkkipaperiin ja näin syntynyttä Tego-filmiä käytettiin säänkestävien lentokonevanerien valmistuksessa. Valmistustapa keksittiin Suomessa vuonna 1929. Välirauhan aikana Tego-filmiä onnistuttiin hankkimaan suuret määrät mutta vuonna 1944 filmi alkoi loppua, eikä Saksa toimittanut sitä muuhun kuin omiin tilauksiinsa. Tammer kehitti ureaformaldehydihartsiin pohjautuvan Tammer-filmin jo vuonna 1943 ja sitä alettiin käyttämään kotimaisessa vanerituotannossa. On ollut epäselvää, käytettiinkö Tammer-filmillä liimattua lentokonevaneria VL Myrskyn tuotannossa. Siipivanerien kupruilu, onnettomuuksien yhteydessä ilmassa irronneet suuret vanerikappaleet ja esimerkiksi sivuvakaajien pintavanerien aaltoilu ovat viitanneet tähän mahdollisuuteen. VL Myrsky II -entisöintiprojekti selvitti asiaa. Koska Myrskyn siipiä tai rungon verhoiluja ei ole säilynyt, koepala irroitettiin MY-27:ään kuuluneen sivuvakaajan jäänteistä. VTT:n liima-aineanalyysin mukaan tuo vaneripala on liimattu fenoliformaldehydihartsilla. Liima-analyysin tulos ei todista, etteikö Myrskyssä olisi voitu käyttää Tammer-filmillä liimattua vaneria esimerkiksi ei-kantavissa osissa, kuten takarungon verhoilussa. Mutta kuormitetuissa osissa, kuten vakaajissa ja siivissä näyttää tämän perusteella käytetyn "parempaa vaneria". MY-27 tuhoutui Vetelissä 26.1.1945. Kone oli saanut Kemissä laskutelinevaurion ja oli siirtolennolla telineet ulkona Kemistä Kauhavalle, kun sen polttoaine loppui ja ohjaaja joutui tekemään pakkolaskun. Kone tuhoutui ja ohjaaja loukkaantui ja paleltui pahoin. Koneeseen kuulunut sivuvakaajan kappale löytyi pari vuotta sitten Vetelistä. Reino Myllymäki |