Blogi

Seversky EP-1-106

Share |

Tiistai 5.5.2015 - Reino Myllymäki


Keväällä 1939, jolloin Myrskyn suunnittelupäätös tehtiin, yhtenä ulkomaisena ajanmukaisena hävittäjävaihtoehtona oli Seversky EP-1, joka oli vientiversio P-35-hävittäjästä. Kun kesän mittaan muut tarjoajat vetivät tarjouksensa pois, Seversky jäi viimeiseksi ulkomaiseksi ajanmukaiseksi hävittäjävaihtoehdoksi. Kun sitäkään ei lopulta saatu hankittua, ostettiin Italiasta Fiat G.50 -hävittäjiä.

Ruotsalaiset tilasivat kesällä 1939 viisitoista Seversky EP-1-106 -konetta ja nostivat tilauksen myöhemmin kuuteenkymmeneen ja lopulta 120:een koneeseen. He saivat talvisodan jälkeen mutta ennen Yhdysvaltain aseidenvientikiellon voimaan tuloa 2.7.1940 koneista 60. Maailmanpolittiista tilannetta kuvaa hyvin se, että koneet laivattiin Petsamoon ja kuljetettiin sieltä kuorma-autoilla Haaparannan kautta Ruotsiin.

Kovin hyviä koneita Severskyt eivät olleet. Ruotsin koneissa oli sama 1 065 hevosvoiman Twin Wasp kuin Myrskyssäkin. Seversky saavutti 460-470 km/h huippunopeuden, Myrskyllä päästiin yli 500 km/h. Varsinkin alimmaista kuvaa katsoessa selviää, miksi. Severskyn ilmanvastusta aiheuttavien möykkyjen määrä siiven alapinnalla on suuri: laskutelineet jäävät osittain ulos ja konekiväärit vaativat valtavat pullistumat. Lisää pullistumia löytyy muualta.

Kuvat on otettu Ilmailumuseoyhdistyksen Ruotsin-reissulla 25.4.2015 Flygvapenmuseumissa Linköpingissä.

seversky_ep-1_a.jpg

Spottilvaloista oli kovin haittaa..

seversky_ep-1_b.jpg

...mutta tästä suunnasta vähemmän.

seversky_ep-1_d.jpg

Paljon on kuhmuja, vai mitä? Pakokaasujen työntövoimaa ei hyödynnetty. Mitenkähän laskutelineiden aika tiukasti renkaan pintaan istuvat pellitykset toimivat Ruotsin kuraisilla kentillä?

Avainsanat: ilmailuhistoria, museolentokone, entisöinti, VL Myrsky,


Kommentit

6.5.2015 14.19  Jukka Nisula

Mielenkiintoinen vertailu Myrskyyn. Ruotsissa oli käytössä myös 60 kappaletta italialaisia Reggiane Re 2000-hävittäjiä. Reggiane oli hyvin samannäköinen kuin esikuvansa Seversky, mutta tietojen mukaan hieman parempi aerodynamiikaltaan. Olisi myös mielenkiintoista selvittää miten se olisi pärjännyt Myrskyn kanssa.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Reggiane_Re_2000

6.5.2015 16.13  Jouni Penttilä

On siinä melkoiset "pussit" siipien alla. Ilmeisesti siinä kerätään messinkihylsyt "taloudellisesti" talteen.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini