Blogi
Kulttuuritekoa tekemässäMaanantai 20.7.2015 - Reino Myllymäki VL Myrsky II -entisöintiprojektin tarkoitus on entisöidä Myrsky-hävittäjä MY-14 asetettavaksi näytteille suomalaiseen ilmailumuseoon. Vähältä piti, ettei projekti olisi tänään tarpeeton. Myrskyt poistettiin vuosina 1952-1953 ja myytiin romuksi. Yksi kone - MY-16 - unohtui Kauhavalle. Siellä kone oli hallissa havaintovälineenä, kunnes kärrättiin ulos. Kentän reunalla oli muitakin hylättyjä koneita. Pari Mersua, joiden aika oli päättynyt muutama vuosi aiemmin, pari Sussua, joiden aika oli päättynyt jo 1948. Ehkä yksi Brewsterkin. Ajan oloon kaverit kentän reunalla vähenivät. Kuomun yläosan pleksi puuttuu, joten sisään sataa... Keväällä 1964 tilanne Kauhavan "romutarhalla" oli tämä. Myrskyyn nojaa upseerioppilas Hannu Valtonen, josta tuli MiG-21-lentäjä ja lopulta Keski-Suomen Ilmailumuseon johtaja. Seuraavana vuonna 1965 tämä Myrsky, kaksi Curtiss Hawkia ja yksi Messerschmitt Bf 109 (MT-477) myytiin romuksi noin vääpelin kuukausipalkasta. Läheltä piti, ettei MY-16 pelastunut, sillä Ilmailumuseoyhdistys perustettiin vain neljä vuotta myöhemmin. Jos MY-16 olisi pelastettu, se olisi löytänyt tiensä Vesivehmaan halliin ja otettu 1970- tai viimeistään 1980-luvulla entisöitäväksi. Vuonna 2013 käynnistetty VL Myrsky II -entisöintiprojekti sai aikaiseksi Jämi Fly In & Warbirds -tapahtumaan luultavasti suurimman Myrsky-kokoonpanon sitten vuoden 1965. Matti Patterin johdolla oikaistuun, hiekkapuhallettuun ja maalattuun MY-9:n pyrstörunkokehikkoon kiinnitettiin uustuotantoa olevat puurakenteiset sivuvakaaja, -peräsin ja korkeusvakaajat sekä alkuperäiset metalliset korkeusperäsimet. Lisäksi mukana oli muukin MY-9:n runkokehikko "alkuperäiskuntoisena" ja MY-14:n runkokehikko hiekkapuhallettuna ja pohjamaalattuna. Tosiasia on, että puuosat eivät ole säilyneet ja suurin piirtein kaikki koneen puinen osuus on tehtävä uudelleen. Onneksi piirustukset löytyvät suurelta osin. VL Myrsky II -projektiin kävi moni viikonlopun aikana tutustumassa. Ajoittain oli väkeä tungokseen saakka. Projektista oltiin kiinnostuneita ja sille toivotettiin onnea. Olipa muutaman mielestä projektimme suoranainen kulttuuriteko! Historialliset kuvat: Keski-Suomen Ilmailumuseon kuva-arkisto. Värikuvat: Reino Myllymäki. |
Avainsanat: ilmailuhistoria, museolentokone, entisöinti, VL Myrsky, |