Blogi
MY-14:n korkeus-, nopeus- ja nousunopeusmittarien putkistotKeskiviikko 25.11.2020 - Reino Myllymäki MY-14:n korkeus-, nopeus- ja nousunopeusmittarien putkistojen kunnostamiseksi oli käytettävissä MY-14:n alkuperäisputkistojen jäänteitä ja kiinnikkeitä sekä esimerkiksi MY-9:n kokonainen ehjä putki nousunopeusmittarin (kohoamisnopeusmittarin) ja paineentasauspullon väliltä. Putkistot jouduttiin uusimaan tuota yhtä ehjää alkuperäisputkea lukuunottamatta. Patopaineputki tehtiin piirustuksen mukaisesti 6 mm pehmeästä alumiiniputkesta. Sen mittarin puoleiseen päähän hitsattiin piirustuksen mukaisesti levitys 8 mm putkesta. Staattisen paineen putken alkuosa tehtiin 6 mm alumiiniputkesta, mutta loppuosan haaroitusputki tehtiin piirustusten mukaisesta 6 mm fosforipronssiputken asemesta saman vahvuisesta kupariputkesta. Haarat nopeus-, korkeus- ja nousunopeusmittareille kovajuotettiin hopealla piirustusten mukaisesti. Kaikkiin putkiin tehtiin piirustusten mukaiset pullistukset kumiputkiliitoksia varten. Alkuperäisputkien maalijäämien perusteella putket on aikanaan maalattu ilmaputkien sinisellä merkintävärillä. Niinpä uudet ja kunnostetut maalattiin Miranol-maalilla värisävyyn RAL 5009. Putket kiinnitettiin alkuperäisillä nahkahihnalla pehmustetuilla alumiinipannoilla. Paineentasauspullon kiinnike on alkuperäinen, mutta sen kiristyspanta oli pahoin syöpynyt. Niinpä se korvattiin hitsaamalla uusi panta tilalle. Pantaan liimattiin piirustusten mukainen kangaspehmuste. Paineentasauspullona käytettiin alkuperäistä puolen litran Airam-termispulloa, jonka Airam lahjoitti entisöintiprojektille. Pullosta ei ole piirustusta, mutta se näkyy lentokonetehtaan valokuvissa. Alkuperäinen bakeliittinen mukiosa ja korkkipuinen korkki varastoitiin ja korvattiin uustuotantoa olevalla muovimukilla ja korkkipuisella korkilla. Pullon sisärakenteesta ei ollut mitään piirustusta, joten mukin ja korkin läpi tehtiin 6 mm läpivientireikä alumiiniputkelle, joka kiinnitettiin ilman liimaa. Kaikki putkiliitokset tehtiin piirustusten mukaisilla kumiputkilla ja alkuperäisen kaltaisilla kiristysliittimillä. Kuvat: Suomen Ilmavoimamuseo. |
Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, VL Myrsky, MY-14 |
|
30.11.2020 10.11
Reino Myllymäki
Nämä on listattu tuoreessa Myrsky-julkaisussa, mutta nyt huomasin, että aineistossa ei ole mainintaa siitä, mikä putki maalataan milläkin. Värejä on kuitenkin käytössä kahdeksan: keltainen (polttoaine), sininen (ilma), ruskea (öljy), punainen, musta, valkoinen, oranssi ja violetti. Kaksi viimeistä liittyvät moottorin ja tuliseinän liittiimiin ja sekoitetaan keltaisesta, punaisesta ja sinisestä. Koetan selvittää noiden värien merkitykset tarkemmin, juuri nyt en siihen pysty. |
21.8.2021 10.38
Kristiina Varttinen
Näitä alkuperäisiä 1/4 L ja 1/2 L mustia tyhjiölasipullollisia Airam-termoksia oli vaikeuksia löytää edes yhtä kappaletta, niitä kun ei ollut jäljellä ainoatakaan. Matkaan lähti ainokainen kappale, jonka olin löytänyt vanhantavaran kauppapaikoilta. Mietin silloin, onko perustermoksen no. 100 kirkkaasta lasista valmistettu tyhjiöllinen lasipullo vaihdettu tätä käyttöä varten nk. sinilasiseen varapulloon no. 103 - tuotetiedossa verrattuna kirkaslasiseen pulloon siitä mainitaan: "erittäin kestävä rakenne". Jos tallennatte tuotetietoja, ko. pulloista löytyy Kansalliskirjaston digitoidussa pienpainatepalvelussa Airam-termospulloja -esite. |
Mitä muita putkistojen merkintävärejä käytettiin? Ainakin keltaisia näkyy kuvissa.