Blogi

Tilannepäivitystä Tikkakoskelta

Share |

Torstai 24.2.2022 - Reino Myllymäki


Vierailu Tikkakoskella 11.2. mahdollisti yhden tilannepäivityksen tekemisen, joka julkaistiin 20.2. Mutta 16.2. tuli Tikkakosken entisöintiryhmältä lisää tilannepäivitystä lähinnä kuvien muodossa.

IVM_2021-02-16-01-02.jpg

Tuulilasin ympäristön uudet verhoilulevyt alkavat valmistua. Alkuperäisiähän ei ole kuin yksi, joka sijoittuu antennimaston juuren ympärille. Kaikki muut on tehty Antero Flanderin tekemistä aihioista. Niittaamistyö on huikea, 2 500 uppokantaniittiä! Nyt ensimmäiset verhouslevyt ovat saaneet sekä pohja- että pintamaalauksen, joskin oliivinvihreää tullaan vielä korjaamaan ja lopulliset värirajat korjataan naamiomaalauksen yhteydessä.

IVM_2021-02-16-03.jpg

Myös pyrstön kainalolevyt eli vakainten väliset tyvipellit ovat saaneet pohja- ja pintamaalauksen. Niiden sovitustöitä päästään tekemään nyt, kun vakaajat ovat Tikkakoskella koesovituksessa.

IVM_2021-02-16-05-06.jpg

Patalevy on saanut pintamaalikseen himmeää mustaa ja asennettu takaisin paikoilleen. 11.2. irti olleet pakoputketkin ovat päässeet takaisin paikoilleen.

IVM_2021-02-16-07-08.jpg

Etummaisen tuliseinän kytkinkotelo on saanut kannen, johon tehtiin "patti" pakottamalla puulestiä vasten. Myös muita puulestejä on tehty pakotustöitä varten, osa CNC-jyrsintänä, osa käsin veistämällä.

Valokuvissa pieniltä näyttävät "patit" konekiväärien lukonpidättimien solenoidien kohdalla ovat luonnossa varsin suurikokoisia. Nekin on tehty pakottamalla puulestiä vasten.

IVM_2021-02-16-09-10.jpg

Ulompien konekiväärien kohdalla olevat "pattilevyt" on tehty niin, että lukon kansi saadaan avattua ja suljettua levyä kokonaan irrottamatta. Lisäksi on havaittu, että ulompien ja sisempien konekiväärien patruunatorvet poikkeavat toisistaan siinä määrin ainevahvuuksia myöten, että ne lienevät eri suunnittelijoiden kynästä lähtöisin.

Kuvat: Reino Myllymäki

IVM_2021-02-16-11.jpg

MY-14:n runko valmistuu hyvää vauhtia!

Kuvat: Ilmavoimamuseo, ellei toisin erikseen mainittu.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, VL Myrsky, MY-14


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini