Blogi

Neuvoa antava kansanäänestys

Share |

Maanantai 7.9.2015 - Reino Myllymäki


Eräs VL Myrsky II -entisöintiprojektiin osallistuvia kesän ja alkavan syksyn aikana puhututtanut asia on MY-14:n korkeusperäsimet.

Vaikka monta osaa Myrskystämme puuttuu, korkeusperäsimet löytyvät, vieläpä molemmille puolille. Puiset osathan Myrskystä ovat enimmäkseen kadonneet mutta säilyneet korkeusperäsimet ovat ns. kolmostyyppiä ja duralumiinirunkoiset ja kangaspäällysteiset. Ykkös- ja kakkosmallin peräsimet olisivat olleet puurakenteiset ja kangaspäällysteiset.

Nyt on niin, että MY-14:n yksilöasiakirjoista ei löydy merkintää, joka varmistaisi, että koneeseen on vaihdettu jossain vaiheessa kolmostyypin korkeusperäsimet. Uutena koneessa oli kakkostyypin korkeusperäsimet ja niistä aiheutuva nopeusrajoitus.

Toisaalta kaikkia koneisiin tehtyjä muutoksia ei muutenkaan kirjattu konekohtaisiin asiakirjoihin. Siivenvaihto joulukuussa 1945 on merkitty mutta ei tietoa, saiko kone B I -siiven vaiko C-siiven, jollaisia oli jo olemassa. Toisaalta esimerkiksi potkuririkon 24.6.1946 aiheuttamaa potkurin vaihtoa ei ole kirjattu mutta se tiedetään, että kone oli jo seuraavana päivänä käyttössä, joten potkuri kyllä vaihdettiin.

Jos entisöinnissä ei voida käyttää olemassaolevia alkuperäisiä metallirakenteisia kolmostyypin korkeusperäsimiä, koneeseen joudutaan tekemään puurakenteiset kakkostyypin korkeusperäsimet sillä yhtään tällaista korkeusperäsintä ei ole säilynyt. Piirustukset löytyvät.

Joten nyt kysynkin mielipidettäsi: Kumpi on mielestäsi aidompi ratkaisu, asentaa koneeseen entisöidyt, aidot ja alkuperäiset korkeusperäsimet, joita tässä koneyksilössä (MY-14) ei kuitenkaan ole ehkä koskaan ollut - vai tehdä raaka-aineista lähtien sellaiset piirustuksien mukaiset uusvalmisteiset korkeusperäsimet, jotka koneessa varmuudella on olleet. Käsi sydämelle!

Vaihtoehtoiset ratkaisut sitovat eri tavalla resursseja ja kalenteriaikaa. Ottaen huomioon, että uusvalmistettujen korkeusperäsinten rakentaminen vie merkittävästi enemmän resursseja ja kalenteriaikaa kuin alkuperäisten entisöinti, kumpi ratkaisu on entisöintiprojektin kannalta järkevämpi?

Mielipidekysely on luonteeltaan neuvoa antava eikä sido projektin johtoryhmää mihinkään ratkaisuun.

Vastausaikaa on syyskuun 2015 loppuun. Vastanneiden kesken arvotaan Myrsky-paita, -kangasmerkki ja -avaimenperä.

Vastaa kyselyyn tästä!

Reino Myllymäki

Avainsanat: ilmailuhistoria, museolentokone, entisöinti, konservointi, MY-14, VL Myrsky


Kommentit

15.9.2015 21:30  Timo Rantonen

Laitetaan vaan uusvalmisteiset korkeusperäsimet


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini