Blogi
Syöpyneen jarrukilven korjausTorstai 14.1.2016 - Reino Myllymäki Kovasti syöpyneen laskutelineen osan entisöinti herätti keskustelua ja kun kommentointi valokuvan kanssa ei ole mahdollista, päätin kirjoittaa lyhyen blogikirjoituksen. Kuvassa vierekkäin kaksi Myrskyn alkuperäistä osaa, joista vasen on pahoin hapettunut ja syöpynyt, oikea on puolestaan varsin hyväkuntoinen. Kysymyksessä on laskutelineen osa mutta ei renkaan vanne eikä oikeastaan jarrurumpukaan, vaan jarrujärjestelmään kuuluvan paisuntaletkun vastakappale, jarrukilpi. VL Myrskyn käyttö- ja huolto-ohjeiden mukaan (s. 25) jarrut toimivat seuraavasti: "Päälaskutelineen pyörät on varustettu nestejarruilla. Jarrut ovat paisuntaletkujärjestelmän mukaiset, jossa jarrunesteen paine laajentaa jarrukilvessä olevaa kumiletkua. Se puolestaan työntää hankauskappaleet (jarrukengät) pyörien jarrurumpua vasten aikaansaaden jarrutuksen." Pyöreä jarrukilpi on valettu magnesiumista. Vuosien autotallisäilytyksen aikana jostain on lähtenyt liikkeelle kemiallinen reaktio, joka on johtanut runsaaseen hapettumiseen. Hapettumisen seurauksena magnesiumvalut olivat paikka paikoin pahoin syöpyneet. Jos osa olisi ollut alumiinia, se olisi kestänyt tulevan käytön. Mutta koska se on magnesiumia, se oli korjattava. Parhaaksi korjaustavaksi osoittautui hapettumien poiston jälkeen osan vahvistaminen kittaamalla. Kittinä käytettiin epoksipohjaista kutistumatonta kittiä. Kittauksen jälkeen jarrukilpi sorvattiin alkuperäiseen kokoonsa. Pöydällä jarrukilpi odottaa vielä maalia pintaansa. Kuvat Lassi Karivalon. |
Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14 |