Blogi

Spinneri ja painosorvaus

Share |

Tiistai 26.4.2016 - Reino Myllymäki


Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhon entisöintitilassa Suomen Ilmailumuseolla on ollut jo jonkin aikaa musta möhkäle, joka ilmestyi joskus viime talvena. Kyseessä on VL Myrsky:n spinneri eli napakuppi eli potkurikupu. Rakkaalla lapsella on monta nimeä.

MY-14_Spinneri_2016-03-15_Reino_Myllymaki.jpg

Myrskyn musta spinneri on yllättävän kookas. Kuva: Reino Myllymäki

Potkurikupu löytyi Kauhavan perinnehuoneen vitriinistä ja kuvun kyljessä olevan tekstin mukaan sen on lahjoittanut everstiluutnantti Antti Uotila vuonna 1998. Kauhavan kentän myynnin jälkeen spinneri oli hetken varastoituna - minunkin suunnitelmissa oli ohiajaessa käydä se noutamassa - mutta lopulta kauhavalaisvaltuuskunta toimitti sen Suomen Ilmailumuseolle.

Spinnerin oli ainakin kolme tehtävää. Toisaalta se suojasi vakiokierrospotkurin potkurikoneistoa vedeltä, jäältä ja lialta. Toiseksi se vähensi ilmanvastusta ja kolmanneksi paransi - ilmajäähdytteisen tähtimoottorin tapauksessa - jäähdytystä. Tätä varten Myrskyn spinnerissä oli kolme pientä lapaa, jolla jäähdytystä pyrittiin parantamaan. Se olikin tarpeen, sillä Twin Wasp kävi Myrskyssä selvästi lämpimämpänä kuin Curtiss Hawkissa.

VL_Myrsky_Hamilton_Standard_Potkurikoneisto_via_Kalevi_Keskinen_720px_levea.jpg

VLS 8002 -potkurin koneisto, joka on kopioitu Hamilton Standard Hydromatic -potkurista. Potkurinnavan aihiot ostettiin Ruotsista. Kuva: via Kalevi Keskinen.

Nuo pienet jäähdytyslavat innovoitiin Valtion Lentokonetehtaalla MY-4:n kokeilujen yhteydessä ilmeisesti loppuvuodesta 1943. Sen keksijä sai keksinnöstään palkkionkin. Olen nähnyt keksijän nimenkin jossain mutta kohtuullisella selailulla en nyt sitä onnistunut Jukka Raunion kirjoista löytämään.

On onni, että Myrskyn spinneri on säästynyt ja saatu projektin käyttöön, sillä muuten kyseinen lentokoneen osa olisi tehtävä painosorvaamalla. Tällaisia puuttuvia pyörähdyskappaleita projektilla on riittävästä. Antero Flander tekee Rautalammilla jo patalevyä ja NACA-rengas on todennäköisesti tätä vieläkin hankalampi tekemätön työ.

MY-14_Spinneri_sisalta_2016-04-09_Reino_Myllymaki.jpg

Myrskyn spinneri sisältä. Työnjälki on luonnollisesti krouvimpaa kuin ulkopuolella. Kuva: Reino Myllymäki

Painosorvaus on työmenetelmä, jossa pyörivän muotin päälle pakotetaan pyöreä ohutlevykappale erityistä työkalua käyttäen. Ilmeisesti tuo työkalu oli ennen puuta, jolla hivutettiin ohutlevy sorvissa muottia vasten. Nykyään käytetään pyöriväkärkisiä työkaluja. Joidenkin vaikeampien osien tekemisessä joudutaan käyttämään myös muita menetelmiä ja työkaluja, kuten englanninpyörää.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14


Kommentit

3.5.2016 22.58  Antti Lappalainen

NACA-rengas ja patalevy eivät ole symmetrisiä, joten niitä ei voi painosorvaamalla valmistaa.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini