Blogi
MY-14:n pyrstön korjaukset, osa 8Perjantai 10.2.2017 - Reino Myllymäki Sivu- ja korkeusperäsin- sekä siiveketrimmien ketjut ja vaijerit puuttuivat lukuunottamatta muutamia täysin ruostuneita ketjunpätkiä. Niinpä vaijerit ja ketjut liittimineen tehtiin kokonaan uusiksi piirustusten ja säilyneiden alkuperäisosien mukaisesti. Ketju osoittautui alkuperäismateriaaliksi, sillä siinä on sama leima kuin Myrskyn alkuperäisosissa. Myös jännelukot ovat Valtion Lentokonetehtaan alkuperäisiä, joskin hieman eri mallia kuin alkuperäiset. Läpiviennit olivat tallessa mutta "lustosta" tehdyt hankaussuojat puuttuivat. Hankaussuojat tehtiin uudelleen piirustusten mukaan alkuperäismateriaalista. Lusto on nitroselluloosaa eli parkesiiniä, joka oli yksi ensimmäisistä muoveista. Sivuperäsintrimmin laakeripukki ja korkeusperäsintrimmin käyttöpyörä olivat entisöitävässä kunnossa. Ne purettiin ja korjattiin. Alumiiniset rissapyörät puuttuivat ja ne tehtiin sorvaamalla. Osat koottiin yhteen ja testattiin. Toimii! |
Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14 |