Blogi

MY-14:n tuulilasi paikoillaan!

Share |

Perjantai 9.11.2018 - Reino Myllymäki


Pleksi eli akryyli eli PMMA-muovi keksittiin 1930-luvun alussa. Saksassa sille annettiin kauppanimi Plexiglas ja briteissä Perspex. Tuosta Plexiglas-tuotenimestä syntyi sitten nykyään käytetty yleisnimi pleksi, jolla tarkoitetaan läpinäkyviä muovilaatuja yleensä, siis myös polykarbonaattia (PC), joka on akryyliä myöhempi keksintö.

MY-14_tuulilasin_pleksit_combo_720x405.jpg

Messuilla MY-14:n ohessa näytteillä on ollut usein valmiiksi pleksillä lasitettu tuulilasi, jossa on vihreät puitteet. Tämä on Myrsky-varaosa, joka tuskin koskaan on ollut missään Myrskyssä, vaan on muunnettu käytettäväksi jossain toisessa konetyypissä, luultavasti jossain avo-ohjaamolla varustetussa kaksitasossa. Siksi tuota tuulilasia ei otettu entisöinnin pohjaksi.

MY-15_tuulilasi_paikoillaan_1_720x405.jpg

Tikkakosken entisöintitiimi ottikin pohjaksi toisen, alunperin Myrskyssä olleen, tuulilasin, johon asennettiin uudet pleksit. Tuulilasin plekseistä kolme on suoria ja yksi kaareva. Pleksien reunaan jyrsitään kehyksen syvyiset kyntteet, joiden avulla pleksit sijoittuvat tuulilasin kehyksen tasalla.

MY-15_tuulilasi_paikoillaan_2_720x405.jpg

Ensin tehtiin helpommat suorat pleksit, sitten aletaan askarella kaarevien osien parissa, joita tuulilasin lisäksi on kuomussa ja takakatteessa. Lisäksi työn alle on otettu TH-m/44 KK -tähtäimen asennus.

Puolen_tuuman_raskaita_konekivaareja_720x405.jpg

Varastojen uudelleenjärjestelyn yhteydessä on otettu Myrskyn aseita odottamaan asennusta. Oheisessa kuvassa on laatikko, jossa on kaksi Myrskyn 12,7 mm LKk/42 -konekivääriä ja kuusi Fiat G.50:n 12,7 mm Breda-SAFAT -konekivääriä.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini

Lähettääksesi kommentin sinun tulee kirjoittaa alla oleva merkkijono kenttään